Prøv avisen

Ny bog giver en rundtur i mediernes kriselandskab og bør være pligtlæsning for journalister

5 stjerner
Illustration: Rasmus Juul

Forfatterne til ”Den journalistiske forbindelse” tager læserne med rundt i mediernes kriselandskab. Relationen mellem borgere og medier skal styrkes i det nye univers af medieplatforme

Når journalisterne i jævnlige troværdighedsmålinger bundplaceres i selskab med ejendomsmæglere, brugtvognsforhandlere og bankrådgivere, er det et signal om, at noget er ravruskende galt. Medfølgende mistillid tilsat mangel på relevans og kontakt med brugerne kan i værste fald føre til, at publicistiske mediehuse og deres produkter mister betydning. Og at en masse mennesker ender med at klare sig uden journalistisk fortælling, filtrering og prioritering af stort og småt fra verden og nærmeste omegn.

Derfor skal især nyhedsmedierne ”genopfinde” sig selv, lyder hovedbudskabet i Søren Schultz Jørgensens og Per Westergårds nye bog, ”Den journalistiske forbindelse”. En slags roadmovie, en rundtur i mediernes kriselandskab med de to forfattere som kyndige guider; begge har med Fyens Stiftstidende som omdrejningspunkt solid og konkret medieerfaring og ikke mindst en ægte nysgerrighed efter brugbare løsninger.

Og en pointe som den følgende må give stof til eftertanke på mangen en nyhedsredaktion:

”Fremtidens medier er dem, borgerne kan mærke. Det er dem, de kan tage stilling til. Dem, de kan bruge i deres samtaler og blive forarget over eller begejstret for.”

Medier og journalister skal derfor ville noget med det, de laver. Altså må den højt besungne (tilstræbte) objektivitet som noget af det første læsses af på den pressehistoriske mødding. Til gengæld skal det være tydeligt og deklareret, når eksempelvis Fyens Stiftstidende kaster sig ud i en årelang – og på det seneste succesfuld – kampagne for at få sænket Storebæltstaksterne. Eller når énmands-mediet New Brunswick Today i New Jersey i rollen som ”community organizer” samler en lokalbefolkning om det, der berører og betyder noget for dem i deres hverdag.

En styrkelse af relationen mellem borgere og medier står derfor højt på listen med løsninger. Derfor skal, som Schultz Jørgensen og Westergård formulerer det, ”journalistikken servicere borgerne” og ”arbejde i borgernes tjeneste”. Ikke kun med ord, lyd og billeder i det vildtvoksende univers af medieplatforme, men også via konkrete initiativer, debatter, læserklubber og cafémøder.

Med andre ord; journalistikken skal være til gavn for samfundet. En sætning, som også høres fra fortalere for ”konstruktiv” og ”løsningsorienteret” journalistik. Og fra alle mulige andre, som med forfatternes ord har ”paraderne på vej ned”.

Et opgør med gængse dogmer og vaner er nemlig i gang flere steder, og ”Den journalistiske forbindelse” bidrager med et væld af konkrete og inspirerende eksempler, høstet via interviews med og besøg hos omkring 60 journalister, redaktører, direktører, iværksættere og medieforskere i Europa og USA.

Facitlister og skråsikre løsninger er der ingen af. Men de to forfattere kommer dybt ned i de journalistiske maskinrum. Og det er absolut en af bogens styrker, at de er åbne for diskussion med sig selv og dem, de møder undervejs.

Også bogens opbygning er en styrke; fra en række kapitler om journalistik i et nyt landskab med sociale medier som vigtige brobyggere via kapitler om nye arbejdsmetoder til en række om tidssvarende organisering af mediehusene.

Til gengæld er ofte unødvendige overgange og beskrivelser i den amerikansk-europæiske ”rundtur” nogle steder lidt trættende: ”Lad os begynde med et kig…”, ”I Oslo finder vi et mediehus…” og ”Højt oppe over gaderne i Philadelphias centrum…”. At et nyt og spændende nichemedie bor i et hus så højt, ”at man som europæer er holdt op med at tælle etager”, er ligegyldigt for forståelsen af fornyelsen fra den amerikanske millionby.

De sproglige overflødigheder ændrer dog ikke ved, at Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård har skrevet en både vægtig og væsentlig bog, der i sin helhed burde være pligtlæsning på journalistuddannelserne. Som forhåbentlig får journalister, redaktører og direktører i danske mediehuse til at skrue op for – eller bare komme i gang med – diskussioner om, hvad det egentlig er, de vil? Og hvordan det skal lykkes at genopfinde sig selv.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af P1-programmet ”Mennesker og medier” og har i udsendelsen den 9. marts interviewet Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård om ”Den journalistiske forbindelse”.