Oluf Høst forløste sin sorg med billeder. Det ses tydeligt på denne nye udstilling

Oluf Høst malede Bornholms landskaber, silderøgerier, rundkirker og gårde igen og igen – indtil øjet rettede sig mod fjerne stjerner. Ny udstilling viser Oluf Høsts koloristiske intensitet og fortæller en tragisk historie

Husmandsstedet Bognemark med vognporten, gennem hvilken der er udblik til landskabet bag, er et af Oluf Høsts hovedmotiver. I dette billede, der er malet i 1943, kan man ane sønnen Ole på vej ud igennem porten – på vej mod døden på østfronten.
Husmandsstedet Bognemark med vognporten, gennem hvilken der er udblik til landskabet bag, er et af Oluf Høsts hovedmotiver. I dette billede, der er malet i 1943, kan man ane sønnen Ole på vej ud igennem porten – på vej mod døden på østfronten. Foto: Anders Beier.

Johannes Larsen Museet i Kerteminde på Fyn er under alle omstændigheder altid et besøg værd: Dette intime monument over Alhed (1872-1927) og Johannes Larsen (1867-1961) og Fynbomalerne og deres arvtagere i bredere forstand. Udvidet i forlængelse af det kunstnerhjem, de to malere skabte i naturskønne omgivelser. Stadig i dag med et af Johannes Larsens favoritmotiver, ænder og andet fjerkræ, vraltende i haven mellem husene.

Ligesom Skagensmalerne i 1880’erne var også efterfølgende Fynboerne og siden Bornholmerskolen knyttet til en egn af landet. Der fandt de deres motiver. Her bidrog de til forståelse af stedernes kvaliteter og identitet. De forskellige kunstnerkolonier er på sin vis i familie med hinanden, udsprunget som de er af sammenlignelige ambitioner, og det giver god mening, at Oluf Høst (1884-1966) nu udstilles i netop Johannes Larsens museum. Lørdag åbnede særudstillingen "Oluf Høst".