Oluf Høst forstod både at indfange en stemning på skrift og på sine lærreder

Nu kan man se en række af den bornholmske maler Oluf Høsts bedste Bognemark-billeder på Oluf Høst Museet i Gudhjem og høre sønnen læse op af faderens logbøger på museets hjemmeside

”På Bognemark, der snakker jeg min egen uro til ro,” skrev Oluf Høst om sin gård og sit yndlingsmotiv, som han malede året rundt. – Foto: Anders Beier.
”På Bognemark, der snakker jeg min egen uro til ro,” skrev Oluf Høst om sin gård og sit yndlingsmotiv, som han malede året rundt. – Foto: Anders Beier.

Solen over Gudhjem er ikke aflyst helt – trods dage med regnvejr og corona-restriktioner. Og i øjeblikket valfarter mange til den østbornholmske bjergby, der gennem tiden også har tiltrukket mange malere, men Oluf Høst (1884-1966) var i en klasse for sig. For nylig blev et af hans værker solgt til hele 800.000 kroner på en kunstauktion. Og på sommerens særudstilling ”Besat af Bognemark” fremviser Oluf Høst Museet i Gudhjem, hvor han levede og malede, nu også en stribe af hans andre smukke malerier af gården Bognemark, som han dengang kunne gå op til fra sit hus. Bognemark var hans yndlingsmotiv, som han blev ved med at høste nye store værker ud af. På udstillingen kan man se den mangfoldighed af malerier og stemninger, som Oluf Høst fik ud af at male det samme motiv igen og igen på forskellige årstider og i forskelligt lys.

”På Bognemark, der snakker jeg min egen uro til ro,” skrev Oluf Høst selv.

Oluf Høst (1884-1966) betragtes i dag som en af de største bornholmske malere. – Foto: Oluf Høst Museet.
Oluf Høst (1884-1966) betragtes i dag som en af de største bornholmske malere. – Foto: Oluf Høst Museet.

For den bornholmske maler var ikke kun flittig med penslen, men også med pennen, og nedskrev gennem hele livet sine indtryk i dagbøger, som han kaldte logbøger, og på museets hjemmeside (ohmus.dk) – under lyd og video – kan man nu også høre en del af disse logbøger indtalt af sønnen Niels W. Høst (1919-2002).

Sønnen indtalte allerede uddrag af faderens logbøger i 1997, men det er først nu, at optagelserne er blevet gjort offentligt tilgængelige. Det var oprindeligt forfatteren Jacob Paludan (1896-1975), der i 1964 ved Oluf Høsts 80-årsdag udgav sit bud på de bedste logbogs-optegnelser, som er dem, der senere er blevet indtalt.

Bag udgivelsen, der varer 50 minutter, står udgiver Rasmus Nielsen, der i 1996 tog initiativ til Oluf Høst Museet, som åbnede i disse dage for 22 år siden.

”Oluf Høsts søn var hans livslange ambassadør. Altid vidende, indlevende, solidarisk og følsom over for sin berømte fars værk. Men når vi optog Niels W. Høst, var han også klar til at indtage rummet selv – stadig i respekt for sin far. Det hører man tydeligt i disse optagelser. Sønnen kendte alt til naturens gang ved Gudhjem som sin far, og han indlever sig i faderens logbøger som en bluessanger, der på egen krop kender bomuldsplukkerens strabadser, men også kan formidle livets lyse stunder,” siger Rasmus Nielsen i en pressemeddelelse.

Optagelsen med Niels W. Høst blev lavet for 23 år siden i Video Bornholms lokaler. Den er støttet og udgivet af Altinget.dk, stillet til rådighed for Oluf Høst Museet og ledsaget af en tekst af Rasmus Nielsen, der tegner et portræt af Niels W. Høst og fortæller om omstændighederne ved optagelsen og ved stiftelsen af Oluf Høst Museet.