Prøv avisen

Oluf Høst-museum kæmper for at overleve

Oluf Høst Museet i Gudhjem havde i 2015 et væsentligt lavere besøgstal end i årene før og er nu presset på økonomien. Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto

Et stykke bornholmsk kulturarv, Oluf Høst Museet, er i økonomiske vanskeligheder og har fyret direktøren. Udkantsmuseer får sværere vilkår i disse år, mener ekspert

Ekspressionisten Oluf Høst (1884-1966) betragtes som en af Danmarks allerstørste malere gennem tiden, og Bornholm var hans hjem. Klippeøen var hans altoverskyggende inspiration, og igen og igen vendte han tilbage til udsigten over Gudhjem og silderøgerierne i sine malerier.

Men hvis ikke der sker et lille økonomisk mirakel, må bornholmerne snart slippe det museum, der gennem 18 år har vist Oluf Høsts malerier i hans hjem og atelier i Nørresand og sat fokus på Høst som en uundværlig del af dansk kulturarv.

Fundamentet under Oluf Høst Museet i Gudhjem vakler nemlig gevaldigt. Museet kæmper med gæld og har i foråret måttet sælge to udstillingsbygninger fra og fyre museumsdirektøren, siger Lars Nørby Johansen, talsmand for bestyrelsen.

”Vi sluttede året med en økonomisk krise, som hænger sammen med, at vi mistede det kommunale tilskud for snart to år siden. Vi har sat naboejendommen, Fru Hedvigs hus, og røgeriet til salg. Og så har vi lavet en aftale med direktør Jens Henrik Sandberg om, at han fratræder sin stilling den 1. september,” siger han.

Afskedigelsen handler ifølge Lars Nørby Johansen udelukkende om, at der ikke er råd til en kunstnerisk leder længere, og bestyrelsen, med blandt andre kunsthistorikeren Bente Scavenius i spidsen, vil fremover stå for den kunstfaglige ledelse af museet.

De seneste par år har mellem 10.000 og 15.000 mennesker besøgt Oluf Høst Museet, men sidste år indløste kun 7000 billet. Sæsonen 2016 er netop åbnet, og museet håber at lokke flere til med blandt andet en fotoudstilling og rockkoncert, der skal supplere den faste Høst-udstilling.

Hvis redningen mislykkes, er museet i dialog med Bornholms Kunstmuseum om en sammenlægning, siger Lars Nørby Johansen.

”Men de kan selvfølgelig ikke overtage noget, der er gæld i. Vi gør, hvad vi kan, og giver den gas nu. Hovedbudskabet er nok, at meget få kulturinstitutioner kan klare sig uden offentlig støtte,” siger han.

I går skrev Kristeligt Dagblad om besparelser i Sønderjylland, der kan komme til at koste syv lokale museumsafdelinger livet i løbet af det næste år.

Når museer i udkantsområder for øjeblikket kæmper for at holde snuden oven vande, er det et resultat af presset økonomi hos kommunerne, mener Ane Hejlskov Larsen, lektor i kunsthistorie og musealogi ved Aarhus Universitet.

”Men det er også et resultat af, at kultur ikke ses som noget, man kan få stemmer på. Kunst betragtes som noget elitært, men man skal huske, at mange små museer, som for eksempel Høst-museet, udspringer af helt lokale initiativer og filantropi.”

Jens Svane Boutrup, teaterdirektør på Bornholms Teater, der som egnsteater stadig får tilskud fra det offentlige, ærgrer sig over udviklingen.

”Alle de små byer og samfund her på Bornholm har en ting, som holder dem kørende, og om sommeren er Høst-museet en del af den palet, vi gerne vil vise turisterne. Det er ikke noget stort og prangende museum, men et lille intimt rum med den mest fantastiske have, et helt særligt sted,” siger han.