Opera handler om at sætte musik til situationer, hvor ord ikke rækker

Den 35-årige verdenstenor Joseph Calleja besidder et sangtalent i konstant udvikling. I indeværende år bringer den store og ubesværede stemme ham på sporet af Verdi, mens Wagnerroller først ligger 10 år ude i fremtiden

Pressemøde efter regeringens vækstforum. Fra venstre, Erhvervs - og økonomiminister Brian Mikkelsen, statsminister Lars Løkke Rasmussen og Lars Nørby Johansen, der er formand for Danmarks Vækstråd. Foto: Frank LeonhardtEPA.

Et hurtigt kig i verdenstenorens kalender afslører en imponerende rejseaktivitet. Over Europas operascener i februar til opførelsen af Puccinis La Bohème i Chicago i hele marts og fra denne måned en lang række Verdi-optrædener. I Chicago optrådte han sammen med den russisk-østrigske sopran Anna Netrebko som Mimi. En rolle, han kender særdeles godt, og en opera, der ligger godt til hans stemme.

LÆS OGSÅ: Lysende sopran med lang karriere

Puccini fokuserer altid på kvinden. Om det er en datter, en svigerdatter eller som her en meget stor kærlighed til en kvinde, han i sidste ende mister, siger den 35-årige sanger, hvis stemmemæssige kapacitet flere gange er blevet sat i samme klasse som verdenstenorerne Plácido Domingo, José Carreras og Luciano Pavarotti.

En stemme med et stort klangvolumen, en hurtig vibrato, især i de unge år, og en naturlig varme. Fast og flydende som honning, der har stået lidt i solen, og med en smag for det romantiske repertoire, han selv forklarer således:

Selvfølgelig er jeg romantisk. Hvad var livet uden passion? Ikke passion i ordets mest overfladiske betydning, men som i kærlighed til sit land, til sine forældre og til sine børn, siger Calleja, der er født og opvokset i det lille ørige Malta med knap 400.000 indbyggere.

Et varmt oprindelsessted, som han er overbevist om har sat sig i hans sind og stemme. Joseph Calleja er officiel ambassadør for Malta og elsket af sine landsmænd. En popularitet, han bruger til at promovere den klassiske musik og ikke mindst operaen. Som en kunstart ikke for de få og indviede, men for de mange.

Han er således ikke bleg for at blande klassisk musik med mere populærmusikalske elementer og har i 2012 udgivet cden Be My Love. A Tribute to Mario Lanza med en blanding af filmsange, arier og lettere klassiske musicalsange. Cden udkom på det hæderkronede pladeselskab Decca, der første gang fik øje på Calleja til en gæsteoptræden i Verdis Rigoletto på Det Kongelige Teaters Gamle Scene i 2003. De tilbød ham en pladekontrakt på stedet, og siden har den maltesiske tenor indtaget alverdens operascener. I år, hvor hele musikverdenen orienterer sig mod to store begivenheder, nemlig 200-års-dagen for Verdis fødsel den 10. oktober 2013 og 200-års-dagen for den tyske komponist Wagners fødsel, der fejres den 22. maj, står programmet primært i førstnævntes tegn.

Jeg har netop opført Verdis Requiem i München og kommer resten af året til at have både soloroller og hovedroller med Verdi på sætlisten, siger Calleja, hvis forhold til den italienske operakomponist er nært.

Det var i Verdis Macbeth, han gjorde sin debut på operascenen som 19-årig, og det er i komponistens mest smertefulde arier, han finder eksempler på den stærke følelsemæssige kraft, musikken besidder.

Verdi mistede begge sine børn som spæde og kort efter sin kone. Man kan høre, at der er passager i hans musik, der kommer fra de dybeste steder i hans sjæl, siger Joseph Calleja i telefonen fra Chicago.

Og når jeg skal synge dem, finder jeg tilsvarende steder i mig selv.

En øvelse, han finder let, når blot musikken sætter stemningen, og som konkret fører ham tilbage til 2009, hvor hans far alt for tidligt gik bort. Faderen døde af kræft, 62 år, og tabet påvirkede den unge Calleja, for hvem sangen også gav mening i sorgen.

Opera handler om at sætte musik til situationer, hvor ord ikke rækker, siger tenoren, der ofte oplever, at de følelser, han synger ud, transformerer sig til følelser hos dem, der lytter.

Mine mest tilfredsstillende øjeblikke som sanger er, når folk fortæller mig via breve eller mail, at de for første gang efter et længere sygdomsforløb eller en stor sorg har haft en fornøjelig aften i operaen, siger Calleja, der nåede at opleve at have sin far som publikum.

Han hørte mig flere gange, og første gang, han så mig optræde, græd han. Hans stolthed betyder meget for mig i dag, hvor han ikke er her længere, siger Joseph Calleja.

Det lå ellers ikke i kortene, at Joseph Calleja skulle blive en superstjerne inden for klassisk musik. Faderen var en succesrig forretningsmand på Malta og ønskede at se sin søn overtage forretningen eller i det mindste læse jura, som Calleja udtrykker det. Men da operaekspert Paul Asciak så en kommende verdensstjerne i den bare 15-årige Joseph Calleja, bakkede familien op. Mange timers daglig træning, blandt andet af åndedrættet, blev det til, inden han som 19-årig debuterede på operascenen på Maltas naboø, Gozo.

Jeg er den eneste i min familie, der blev musiker, siger han, og måske derfor ser han sit talent som en gave, han har fået ved fødslen, og som noget, han konstant skal værne om.

Ens stemme udvikler sig hele tiden, og min stemme i dag som 35-årig har en anden glans og volumen, end den havde, da jeg var 19, og det vil være mit ønske at vokse som kunstner i mange år endnu, siger han og tegner et billede af en naturlig stemme, han skulle lære at styre, men som han samtidig stiller sig ydmyg over for.

Det er med musik som med religion. Når man søger Gud, undersøger man sin egen åndelighed. Jeg udforsker min egen stemme, jeg træner den og passer på den, men i sidste ende er det kun min stemme, der kan sige mig, hvilken vej, jeg skal gå, siger Joseph Calleja, for hvem det at præstere perfekt i høj grad handler om at kende sit instruments muligheder, men også begrænsninger.

For eksempel har den allerede lysende stjerne på operascenen ikke tænkt sig at prøve kræfter med ledende roller af den anden af musikårets store fødselarer endnu.

Jeg kommer til at synge Wagner på et tidspunkt. Men det ligger 10 år ude i fremtiden at synge Lohengrin. Men meget af Wagner kommer jeg ikke til at synge, for jeg har ikke en tysk stemme. Min stemme er for det fransk-italienske, romantiske repertoire, siger verdenstenoren, og tilføjer:

Når man synger Wagner, risikerer man at miste noget af sin sødme.

Til gengæld står den på indspilninger, dels af en solo-cd med store, romantiske arier og dels af Verdis opera Simon Boccanegra med Calleja i titelrollen. Begge forventes at udkomme i slutningen af året.

Derudover byder året på flere rejser og optrædener, end verdenstenoren på stående Chicago-fod kan overskue.

En genvisit i Danmark kommer til at ligge inden for rammerne af kalenderåret 2014, lover han. Inden da kommer en sommer, hvor de slidsomme optrædener og det stille liv, han lever, når han ikke står på scenen, erstattes af et par sommermåneder med afslapning, fisketure, grillfester og intenst samvær med Callejas to børn på den lille ø Malta.

Der skal, som han siger, også være tid til at akkumulere nogle af de erfaringer, kunsten er gjort af.