Opera Hedelands opførelse af Giuseppe Verdis mesterlige "Aida" blev en spektakulær oplevelse

Med en lysende fuldmåne hængende over sceneriet fik man stærke indtryk for både øjne og ører, da operaforestillingen "Aida" blev fremført på Opera Hedelands friluftscene syd for Hedehusene nær Roskilde, skriver anmelder Peter Dürrfeld.
Med en lysende fuldmåne hængende over sceneriet fik man stærke indtryk for både øjne og ører, da operaforestillingen "Aida" blev fremført på Opera Hedelands friluftscene syd for Hedehusene nær Roskilde, skriver anmelder Peter Dürrfeld. . Foto: Mikael Schlosser.

Den årlige operaudflugt til Opera Hedelands store friluftsscene syd for Hedehusene nær Roskilde var i år imødeset med særlige forventninger. Man skulle i sin 20. sæson opføre en af operalitteraturens mest navnkundige klassikere, Giuseppe Verdis mesterlige Aida fra 1871, hvor den italienske komponist griber tilbage til Ægypten på faraoernes tid. Godt 3000 tilskuere var samlet i det store amfiteater, og i det særprægede landskab med en smukt lysende fuldmåne hængende over sceneriet fik man stærke indtryk, både for øjne og ører.

Konceptet kan få en til at tænke på den kendte myte om humlebien, der egentlig ikke burde kunne flyve, men da den ikke ved det, flyver den alligevel – på tilsvarende vis burde det egentlig ikke kunne lade sig gøre år efter år at samle store tilskuerskarer til operaopførelser i det mere særprægede end indtagende landskab. Men operachef Claus Lynge og hans stab trodser i lighed med humlebien alle udfordringer og har efterhånden fået et trofast publikum, der med eller uden picnickurve og rosévin tropper op for at opleve opera i en form, der adskiller sig væsentligt fra den, man får i de store operahuse. Kort sagt: Stemningen er betydeligt mere hyggelig end andægtig.