Opgør på de skrå brædder

Som danser og koreograf igennem en menneskealder kender Eske Holm ballettens verden, og det gør han brug af i sin nye roman. Den foregår på Det Kongelige Teater, hvor en af de unge balletaspiranter en dag findes myrdet, hvilket fører til intet mindre end en paladsrevolution mod teatrets ledelse

Eske Holm: Svanens død, 328 sider, 249 kroner. Forlaget Isager.
Eske Holm: Svanens død, 328 sider, 249 kroner. Forlaget Isager.

Det tager tid, inden man som læser kommer ind i romanen, selvom den starter direkte og dramatisk med fundet af den myrdede. Fortællingen arbejder sig møjsommeligt frem, men efterhånden bliver man interesseret.

LÆS OGSÅ: En stor kunstnerfamilie
To verdener støder sammen: ballettens og politiets.

Begge miljøer er befolket af skæve eksistenser, der er lidenskabelige, frustrerede og skrøbelige på hver deres måde. På teatret møder vi kvindetyper, som vækker minder om Herman Bang, aldrende tanter, der er tidligere dansere, men ikke længere kan danse og heller ikke vække attrå hos deres chefer, som de tilbeder.

En af disse er balletchefen, som man hurtigt finder ud af er romanens skurk. Han dyrker sexchikane på et højt niveau, truer sig til seksuelle ydelser fra de unge balletpiger og har dem i sin hule hånd.

I politiets verden griber personlige konflikter også ind og sænker opklaringsarbejdet. Det går langsomt og er sine steder for langsommeligt at læse om, men de to hovedopklarere får mod slutningen lyse indfald, som giver gennembrud i efterforskningen.

Laila er leder af politiarbejdet, 40 år, enlig og skruk, som hun selv siger, og nået til et tidspunkt i sit liv, hvor hun skal tage sig selv og sine drømme op til revision.

Simon, retsmediciner, står hende bi i efterforskningen, og er personligt lige så indstillet på forandring i sit liv. Der er lagt op til romantik imellem dem, men kan de tage sig sammen?

Opklaringen lykkes derimod, og oven i hatten gør teatrets menige stab oprør mod den autoritære, patriarkalske ånd, der har styret stedet indtil da. Nye tider er på vej.

Ind i spændingsplottet flettes således en værdikamp mellem det autoritære og det demokratiske; den korrumperede magt stilles over for hensynet til det enkelte menneske.

Det er meget at ville, og det lykkes da også kun delvist. På minussiden er tanketunge, ordrige formuleringer og derfor for lidt drive i historien.

Som plus tæller blikket for de skæve typer og indsigten i deres drømme og nederlag. Det sluttelige opgør på nationalscenen og i retssalen er taget på kornet.