Opråb fra Mors: Danskerne skal opdrages til at forstå kunst

I en tid præget af hurtig underholdning er det blevet endnu vigtigere, at befolkningen også kan forstå kvalitetskunst, lød det på Kulturmødet på Mors, hvor skellet mellem det elitære og det folkelige blev sat til debat

Der var gang i diskussionen, da god og dårlig kunst var til diskussion på debat  på Kulturmødet på Mors fredag formiddag. I panelet var fra venstre samfundsforsker Johannes Andersen, forfatter Josefine Klougart, forfatter og instruktør Hassan Preisler, billedkunstner Kari Brinch, operachef Michael Bojesen og komiker og instruktør Helle Joof.
Der var gang i diskussionen, da god og dårlig kunst var til diskussion på debat på Kulturmødet på Mors fredag formiddag. I panelet var fra venstre samfundsforsker Johannes Andersen, forfatter Josefine Klougart, forfatter og instruktør Hassan Preisler, billedkunstner Kari Brinch, operachef Michael Bojesen og komiker og instruktør Helle Joof. . Foto: benjamin krasnik.

På Christiansborg er der mange meninger om kunst og kulturpolitik, og om hvad der er værd at støtte. Også i de etablerede institutioner i København er der mange kulturaktører med meninger om, hvad der skal og ikke skal hjælpes på vej.

Langt fra hovedstaden var det ikke midler, men mening med og modtagelse af kunsten, der tidligere i dag blev diskuteret på Kulturmødet på Mors til en debat om god, elitær og folkelig kunst.

For bør den smalle og til tider uforståelige kunst have mere folkelig appel? Og hvad er det værd at flytte rundt på penge og bruge mange milliarder kroner på forfattere, billedkunstnere, musikere og teaterfolk, hvis ingen forstår eller ser det, de laver?

Den store udfordring i disse år er netop det sidste, mente forfatter Josefine Klougart.

”Der er en indstilling til kunsten, som er forsvundet i oplæringen af nye generationer. Dannelsesniveauet er et grundlæggende problem i samfundet. Det handler ikke om, hvorvidt avantgarde-kunst skal lefle mere for masserne, men at vi som samfund bør prøve at hæve niveauet og hjælpe børn til at forstå kunsten,” sagde forfatteren til en stopfyldt sal på Kulturmødets anden dag.

I det brede panel var hun flankeret af blandt andre komiker og instruktør Hella Joof, instruktør og forfatter Hassan Preisler, filmproducent Regner Grasten, operachef Michael Bojesen og samfundsforsker Johannes Andersen.

Deltagerne i panelet blev først bedt om at beskrive, hvad der er god kunst. Men det kan man ikke svare på, konstaterede Johannes Andersen fra Aalborg Universitet.

Mere tydeligt var budskabet om, at der i dag er en kløft mellem kunsterne og modtagerne.

”Kernen i debatten om kunst er uddannelsen til at forstå den. Man må have et vist fundament. Det er eksempelvis absurd, at den klassiske musik mange steder har været holdt ude af folkeskoleundervisningen i en lang årrække, samtidig med at man støtter klassiske musikinstitutioner og forventer, at folk besøger dem. Det giver ingen mening,” sagde Michael Bojesen og nævnte, at man i Ruhrdistriktet i Tyskland har besluttet, at alle skoleelever skal undervises i et musikinstrument.

Modstillingen mellem avantgarde og folkelighed giver slet ingen mening, påstod Regner Grasten. For med tiden bliver smal kunst mainstream, og i dag har alle mulighed for at opleve opera og filmkunst via nye streamingtjenester. Og det er den gode fortælling om den kulturelle dannelsesrejse de seneste 20 år, mente filmmanden.

”Netflix er vor tids Jeppe Aakjær,” sagde Grasten og henviste til forfatterens store udbredelse i sin samtid.

Johannes Andersen var mere betænkelig ved dannelsesperspektivet:

”Man må ikke glemme, at kultur og kunst er med til at adskille os fra hinanden. Den kunst, man hver især dyrker, udspringer af den enkeltes hverdag og egen folkelighed. Det, der binder os sammen, er det fælles demokratiske rum, der giver plads til at bruge og anskue den kunst, som man selv ønsker, med respekt for, at andre dyrker en anden kulturform,” sagde han.

Clement Kjersgaard spurgte lidt polemisk, om pres fra markedskræfter de seneste årtier har fået den såkaldte elitære kunstverden til at gå væk fra en kvalitetsforståelse og mod, at kunst helst skal være tilgængelig for alle.

Problemet er, indvendte Helle Joof, at vi lever i et meget demokratisk land, men at kunst er ”frygtelig udemokratisk”.

”Behovsudsættelse, talent og måske genetisk disposition er ikke spor folkeligt og demokratisk. Men mange er bange for at virke elitære. God kunst er elitær i sit udgangspunkt. Og diskussionen om, hvorvidt noget må være elitært, eller om alt skal være for alle, er ikke afsluttet endnu,” sagde hun.

Samtidig betyder folkelighed ikke det samme som popularitet, slog Regner Grasten fast.

”Folkeligheden ligger hos publikum og kan ikke defineres af kulturinstitutioner. Det elitære og eksperimenterende er lige så folkeligt som ’Far til fire’.”

Hassan Preisler havde denne lidt provokerende analyse:

”Yahya Hassan er en populær kunstner, men ikke folkelig. Olsen Banden er folkelig. Skillelinjen går ved Storebæltsbroen. I Jylland er noget folkeligt. I København er det populært,” påstod han.

Ordstyreren måtte dog påpege, at Yahya Hassan jo er fra Aarhus, mens Olsen Banden foregår i Valby ved København. Det blev der grinet meget af, og klogere på kunsten og dannelsestab blev publikum måske også denne fredag på Mors.