Opskrift på en operasucces

Den Jyske Opera triumferer med ”Madama Butterfly” og et fornemt gennembrud for Christian Kluxen

Her ses Magnus Vigilius som Pinkerton og Hye Won Nam som Butterfly. -
Her ses Magnus Vigilius som Pinkerton og Hye Won Nam som Butterfly. - . Foto: Kåre Viemose.

Fem stjerner

Hvis man vil skabe en vellykket udgave af Puccinis tåreperser ”Madama Butterfly” fra 1904, skal opskriften i det mindste have følgende ingredienser: et nogenlunde troværdigt japansk miljø, et stærkt orkesterspil, der kan forløse italienerens smægtende musik, samt en sopran, der både scenisk og vokalt kan overbevise publikum om, at hun er en skrøbelig teenager fra Solens Land.

Det første er bestemt ingen selvfølge i en tid, hvor den klassiske operas iscenesættere ynder at flytte uforudsigeligt rundt på tid og rum. Men Den Jyske Operas nyiscenesættelse holder i australieren Stephen Barlows klare regi balancen mellem den kære tradition og en vis nytænkning. Man kunne nyde et japansk interiør med skydevægge, blomsterdekorationer og ekstremt lave teborde, og de kvindelige sangere trippede yndefuldt hen over scenegulvet.

Baggrunden blev udgjort af et hav, der takket være et raffineret lysdesign kunne skifte karakter i nøje overensstemmelse med handlingen og stemningen på den forreste del af scenen.

Aarhus Symfoniorkester var i begge akter en frydefuld oplevelse. Musikerne i den store orkestergrav spillede så dårende skønt, at det gang på gang rislede en koldt ned ad ryggen. Det har forestillingens dirigent, Christian Kluxen, naturligvis sin store del af æren for, og det er ingen overdrivelse, at hans præstation i Musikhuset er et gennembrud, der kommer til at stå gny om. Kluxen dirigerer samtlige forestillinger på en omfattende danmarksturné, der involverer de øvrige glimrende landsdelsorkestre, på nær den 13. februar, hvor Tecwyn Evans overtager tøjlerne.

Anderledes forholder det sig med sangerne, hvor der er en temmelig uoverskuelig udskiftning mellem solisterne i de fire største roller. Ved eftermiddagsforestillingen i Musikhuset i søndags var det Elsebeth Dreisig, der sang og agerede i titelpartiet som den blot 15-årige Cio-Cio-San eller Madama Butterfly - den italienske titel på Puccinis mesterværk.

Dreisig var fremragende i Opera Hedelands friluftsudgave for et par somre siden, og hun har lagt yderligere et par alen til sin præstation. Partiet ligger glimrende for hendes lyse sopranstemme, og også scenisk er hun overbevisende, især fordi hun er i besiddelse af den ungepigekækhed, der er aldersoverskridende og derfor griber en om hjertet.

Det gør ondt at se hendes sarte rødklædte skikkelse segne om blandt de mange røde blomster, der skulle have været en velkomst til hendes elskede. Et kasseret menneske.

De øvrige sangere supplerede hende godt med en stout italiensk tenor, Angelo Fiore, i rollen som løjtnant Pinkerton, der alt for sent indser sit hjerteløse spil med den purunge piges følelser. Lise Christensen gav fin opbakning i rollen som Suzuki, Butterflys tjenestepige, og Eddie Wade var en sympatisk konsul Sharpless uden den store gennemslagskraft, således at der kom til at ligge en vis symbolik i konsulens navn. Den Jyske Operas Kor er ikke sat på den store opgave (Puccini skriver anderledes behersket for kor end eksempelvis Wagner og Verdi), men løste sine opgaver perfekt.

Kluxen og Chio-Chio-San (jungletrommen melder, at også koreanske Hye Won Nam er fortræffelig i rollen) gør, at Den Jyske Operas ”Madama Butterfly” er i kategorien en must-see forestilling.

kultur@k.dk