Ovenpå skandalesager vækker valget af Kunstakademiets nye rektor begejstring

Kulturministeriet har udpeget Lars Bent Petersen som ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Han er den helt rette til at styre Kunstakademiet gennem den krise, det står i, lyder en af reaktionerne

Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi, Lars Bent Petersen, der kommer fra en stilling som rektor for Det Fynske Kunstakademi, skal sikre arbejdsro på Kunstakademiet. – Foto: Yilmaz Polat/Ritzau Scanpix.
Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi, Lars Bent Petersen, der kommer fra en stilling som rektor for Det Fynske Kunstakademi, skal sikre arbejdsro på Kunstakademiet. – Foto: Yilmaz Polat/Ritzau Scanpix.

Det har været et turbulent år for Det Kongelige Danske Kunstakademi med flere skandalesager. En hærværkssag, hvor en buste af Frederik den Femte blev smidt i Københavns Havn, førte blandt andet til, at tidligere rektor for Kunstakademiet Kirsten Langkilde trådte tilbage i december. Og nu er Lars Bent Petersen som beskrevet i avisen i går blevet udpeget som ny rektor for Kunstakademiet.

Flere iagttagere har allerede udtrykt begejstring for valget af Lars Bent Petersen. På Facebook har Michael Thouber, direktør for Kunsthal Charlottenborg, for eksempel lykønsket Lars Bent Petersen og skrevet, at han glæder sig til samarbejdet, ligesom kunstmaler Jesper Christiansen ønsker Lars Bent Petersen og dansk kunstliv stort tillykke.

Også Lisbeth Bonde, der er kunstkritiker ved Kristeligt Dagblad, blev meget glad, da hun modtog nyheden om, at Lars Bent Petersen er valgt som Kunstakademiets nye rektor.

”Dels anerkender jeg ham som en begavet, samfundskritisk kunstner, som også har en del humor – selvom det ikke er så meget kunst, han har fået frembragt på det seneste, fordi han har skullet passe sit embede som rektor for Det Fynske Akademi. Og dels ved jeg fra flere dygtige fagfolk, der har arbejdet sammen med ham på Det Fynske Kunstakademi, at han har været en effektiv og vellidt administrator der. På et tidspunkt stod det meget grelt til med Det Fynske Kunstakademi. Det var lukningstruet, blandt andet fordi Odense Kommune ikke havde den store interesse i at støtte det økonomisk. Men det lykkedes Lars Bent Petersen – på grund af hans politiske tæft og måde at forsvare kunsten på – at styrke Det Fynske Kunstakademi. De fik for eksempel nogle smukke og centralt beliggende lokaler i Fyns Kunstmuseums gamle bygning i hans tid som rektor,” siger Lisbeth Bonde, der også peger på, at det er en klar fordel, at han kender Det Kongelige Danske Kunstakademi indefra fra sin tid som prorektor og studieleder og fra sine egne år som elev på akademiet, hvorfra han blev uddannet i 1992.

”Og så er han gift med kunsthistoriker Sanne Kofod Olsen, som var rektor på Kunstakademiet, inden Kirsten Langkilde kom til. Derfor har han kunnet følge livet på Kunstakademiet meget tæt. Så er der en person, som er klædt rigtig godt på til at tage hvervet som rektor for landets største og ældste kunstakademi og føre det gennem den krise, det står i nu, så er det ham,” siger Lisbeth Bonde.

En af de helt store udfordringer, som han står over for, er at genopbygge Kulturministeriets tillid til institutionen, mener hun.

”Der har været en lang periode med to procents nedskæringer hvert år, så Kunstakademiet skal have tilført nogle ressourcer, og det kræver, at de bevilgende myndigheder har tillid til institutionen, og hvad der foregår der,” siger Lisbeth Bonde og fortsætter:

”En anden udfordring er at få skabt tillid internt. Lars Bent Petersen får den store opgave at skabe fred og arbejdsro om det, der er Kunstakademiets raison d’etre; at uddanne og fremavle nogle fremragende kunstnere.”

Til mediet Kulturmonitor siger Lars Bent Petersen også selv, at han har tænkt sig at markere sig ”så lidt som overhovedet muligt”.

”Jeg har først og fremmest tænkt mig at lytte til, hvad der sker i organisationen, og på den måde sikre, at jeg får den viden og information, der er er nødvendig for at kunne arbejde med de aktuelle udfordringer – uden at de er medieret politisk og igennem pressen. Så det bliver på den baggrund, jeg tænker, at der skal arbejdes.”