Pärts flegmatiske påskepassion

Johannespassionen med Mogens Dahl Kammerkor var en time med stor skønhed

Ved en koncert med DRs Radiosymfoniorkester i Radiohusets Koncertsal torsdag aften, 22. maj, modtog den estiske komponist Arvo Pärt, Léonie Sonnings Musikpris, prisen er på 600.000 kr.
Ved en koncert med DRs Radiosymfoniorkester i Radiohusets Koncertsal torsdag aften, 22. maj, modtog den estiske komponist Arvo Pärt, Léonie Sonnings Musikpris, prisen er på 600.000 kr. Foto: Kristian Juul Pedersen/.

Fire stjerner ud af seks

Lad det straks være sagt: Det var en bevidsthedsudvidende oplevelse at høre Arvo Pärts Johannespassionen fra 1982 med Mogens Dahl Kammerkor og en række håndplukkede musikere og sangere, der gik fint i spænd sammen.

Værkets titel er på latin: Passio domini nostri Jesu Christi secundum Joannem det vil sige Vorherre Jesu Kristi lidelseshistorie efter Johannes. Det var da også de allerførste ord, man hørte fra koret, en syngende overskrift, enkelt og smukt tænkt.

LÆS OGSÅ: Nye veje med glasset

Derpå skred selve beretningen frem. Evangelistens ord fra Johannesevangeliets 18. kapitel blev sunget sammen eller på skift af fire glimrende sangere: Hanna Kappelin, Nana Bugge Rasmussen, Jakob Skjoldborg og David Wijkman, og bag dem akkompagnerede fire instrumentalister evangeliets ord: Philippe Skow på violin, Toke Møldrup på cello, oboisten Andreas Fosdal samt fagottisten Dorte Bennike.

Det resulterede i mange gyldne øjeblikke, som når Kappelins sødmefyldte sopran gik op i en højere enhed med Skows silkefine violinspil og Fosdals klangskønne obo: minimalisme på et frydefuldt niveau. Og der var yderligere en række farver på paletten: bassen Jakob Bloch Jespersen sang fra det høje (oppe ved orgelet) partiet som Jesus med en i dobbelt forstand dyb værdighed, mens tenoren Adam Riis ved hans side dækkede det vanskelige parti som Pilatus. Søren Johannsen trakterede det orgel, han kender så udmærket fra sit daglige virke i Christians Kirke, og koret fungerede fint, men i en mindre fremtrædende rolle end i Johann Sebastian Bachs store værk af samme navn.

Det er i det hele taget vanskeligt at undlade at trække paralleller til Bachs mesterværk fra 1726. Ikke sådan at forstå, at Pärts passion på nogen måde falder igennem eller ikke kan tåle en sådan sammenligning. Hans værk er nemlig mesterligt på sine helt egne præmisser. De 65 minutters vekslen mellem de omtalte grupperinger hænger sammen som en organisk helhed, og det er på forunderlig vis lykkedes den stærkt troende Pärt at kombinere begreberne mangfoldighed og minimalisme.

En ikke uvæsentlig forskel i forhold til Bach er, at teksten i Pärts værk synges på latin det understreger for øvrigt også dets arkaiske karakter. Der hviler virkelig en suggestiv stemning over tekst og musik, man kan nemt indbilde sig at være havnet i en oldkirke. Det hører så med, at det i lange stræk ja, vel egentlig som helhed virker flegmatisk indtil det stillestående.

Et prægnant eksempel er korsatsen Nos legem habemus (Vi har en lov), hvor der unægteligt er mere på spil i Bachs Wir haben ein Gesetz, und nach dem Gesetz soll er sterben ( og efter loven skal han dø!).

Men summa summarum, for nu at blive på latin: man kan kun være taknemlig over for Mogens Dahl og hans fint sammensatte hold for at have fået indlemmet Pärts smukke Passio i sit indre skatkammer.