Prøv avisen

På scenen med salmerne

Bandet Klosters femte album, Ni salmer og en aftensang, indeholder nye melodier til kendte salmer. For bandets frontfigur, Mikael R. Andreasen, har det været en åndelig rejse at finde teksterne i salmebogen

Musikeren Mikael R. Andreasen har mange venner. Det vidner hans entre i lejligheden i Valby i København om. Det meste af en væg er fyldt med fotos af gæster i lejligheden som et fotoeksperiment, der ifølge en museumsagtig følgeseddel varede et år fra 2007 til 2008.

En del af ansigterne på væggen vil kendere af moderne musik også genkende. For Mikael R. Andreasen har især mange venner i musikermiljøet, og det har han nydt godt af som forsanger, frontfigur og komponist i bandet Kloster, der senest har udsendt deres femte album, Ni salmer og en aftensang, med hele 26 medvirkende musikere.

Albummet er primært blevet til i tæt samarbejde med sangerinden Solrun Stig, men det har allerede vakt musikmagasinet Gaffas in- teresse, at bidragyderne til albummet blandt andet også kommer fra anerkendte band som Hymns From Nineveh, RebekkaMaria, Causa Sui, Mechanical Bird, Serena Maneesh, Bodebrixen og Ring Them Bells.

Klosters musik er i forvejen kendt for lag på lag-musik, der skaber sit eget lydunivers ved at lægge mange musik- spor oven på hinanden, lidt som en kunstmaler, der skaber dybde i sine billeder ved at lægge flere lag maling på værkerne.

Den teknik har Mikael R. Andreasen længe brugt, når han har færdigredigeret Klosters musik på sin computer i lejligheden.

Salmer har jo kun A-stykker, men min ambition har været, at der alligevel ikke skulle være et eneste kedeligt øjeblik på pladen rent musikalsk, siger Mikael R. Andreasen. Han har slået sin egen rekord på dette album, hvor de mange medvirkende har resulteret i 66 spor på et nummer.

Men albummet er mere end et musikalsk sammenskudsgilde. Det har været en personlig åndelig rejse, bedyrer han.

Mikael R. Andreasen har før søgt tilbage i tiden for at finde tekster til sine melodier. Det gjaldt blandt andet på Klosters sidste album, der bestod af nye melodier til den kristne middelaldermystiker Julian of Norwichs oldengelske tekster.

Men det var en særlig oplevelse at gå på opdagelse i Den Danske Salmebog, fortæller han:

Ideen opstod for fire år siden, da jeg hørte en af mine venner synge Ingen er så tryg i fare med sin egen melodi. Det fik teksten til at åbne sig for mig på en ny måde. Og jeg fik derfor lyst til at se, om jeg selv kunne finde nogle salmer at arbejde med. Det var overraskende nemt. Og sådan opdagede jeg, at salmebogen er en skat af trosmæssige erfaringer, håb og opråb, der også sætter ord på min egen tro og tvivl, siger Mikael R. Andreasen, der selv er vokset op i en sønderjysk frikirke, der ikke gjorde brug af salmebogen.Mikael R. Andreasen har været fire år om at arbejde med de Ni salmer og en aftensang, der udgør albummet af samme navn. Og de tekster, der er skrevet af blandt andre Grundtvig, H.C. Andersen og Lisbeth Smedegaard Andersen, har også inspireret ham trosmæssigt.Jeg fornemmer, at jeg personligt er et sted lige nu, hvor troen synes at betyde mere for mig end måske nogensinde før. Samtidig registrerer jeg også, at jeg bliver mere og mere tøvende i forhold til at turde udtale mig kategorisk om særligt meget, og måske specielt i forhold til trosmæssige ting. Og midt i det tænker jeg, at det har været rart og befriende at kunne arbejde med andre menneskers ord omkring Gud, tro og den slags, siger Mikael R. Andersen, der fortsætter: For det har gjort, at jeg for en stund kunne slippe for selv at skulle sætte ord på disse ting og i stedet opleve at finde en form for åndelig ro og et hjem i andre menneskers formuleringer.