Kunsthistoriker har skrevet en smuk og brugbar guide til moderne kirke-glaskunst

Fortræffelig brugsbog om de danske kirkers glaskunst er lige til at tage med i bilen

Blandt glasudsmykningerne i bogen finder man denne fra Vejleå Kirke i Ishøj, som Peter Brandes står bag. –
Blandt glasudsmykningerne i bogen finder man denne fra Vejleå Kirke i Ishøj, som Peter Brandes står bag. – . Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix.

Kunsthistoriker Ole Villadsen har fået den oplagte og fine idé at skrive en billedguide til den store mængde moderne glaskunst, der findes rundtom i de danske kirker. Den meget appetitlige bog, der er god at have i hånden og smuk at se på, er helt tydeligt tænkt som en håndbog.

Et opslagsværk i et gedigent udstyr og i en passende størrelse lige til at tage med i tasken eller have liggende i bilens handskerum, når man på sin vej rundt i landet kommer forbi én af vore mange smukke kirker, eller når man drager af sted på tur netop for at nyde denne markante del af vort lands kunstskatte.

Ole Villadsen har med stort held gjort sig umage for at finde en form, der kort og præcist indeholder de oplysninger, som er relevante for netop dette formål. Alle kirker med blot én lille glasmosaik, som for eksempel Bregninge Kirke på Ærø, lige til de store totale glasudsmykninger, som eksempelvis Vejleå Kirke i Ishøj, er beskrevet og illustreret. Der er med få undtagelser brugt et opslag til hver af de i alt 195 kirker, der efter 1960 er blevet forsynet med glaskunst.

Kirkerne er omtalt i fem afsnit inddelt efter den landsdel, de befinder sig i. Inden for hvert afsnit er de alfabetisk listet, hvilket giver en meget overskuelig fremstilling. Ved alle kirker er det i overskriften nævnt, ikke blot hvilket år kirken er opført, men også hvilket stift kirken tilhører. Dertil kommer også den nøjagtige adresse, en meget meget vigtig detalje i en gps-tid.

Yderligere er nævnt kunstnerens navn med årstal, kunstværkets glastype og størrelse, samt naturligvis året for værkets tilblivelse. Teksten i afsnittet er kort, men instruktiv. Arkitekt og anden udsmykning er nævnt. Billedmaterialet er smukt og velvalgt. Kun et enkelt sted vækker det undren, når orgelpartiet i Løgumkloster Kirke er vist i stedet for den fornemme altertavle.

Endelig skal nævnes det glimrende alfabetiske register både over kirker og over kunstnerne. Bogen er på alle måder virkelig nem at arbejde med. I registeret kan man således ganske let skabe sig et overblik over, hvilke kunstnere der har bidraget til kirkekunsten og i hvor mange kirker. Sven Havsteen-Mikkelsen (1912-1999) fører stort med hele 31 kirker. Nærmeste konkurrent er Mogens Jørgensen (1914-2007) med i alt 21 glasruder. På en smuk tredjeplads med 12 værker befinder sig Knud Lolles- gaard (1911-1997) skarpt forfulgt af Maja Lisa Engelhardt (1956) med i alt 11 udsmykninger.

Det ligger i sagens natur, at Ole Villadsen på intet tidspunkt forsøger sig med en kunstnerisk vurdering af de enkelte kunstværker. En sådan bedømmelse er helt overladt til beskueren og brugeren af bogen, der måske ikke mindst derfor er et virkelig dejligt bekendtskab.