På Moesgaard taler ny historisk udstilling direkte ind i nutiden

Den overdådige udstilling "Ud af kaos" fortæller om forudsætningen for Europa, som vi kender det i dag

En overdådighed af arkæologiske genstande er at se på udstillingen "Ud af kaos". Udlånt af blandt andre museer i Sverige, Spanien, Rumænien, Ungarn og Nationalmuseet herhjemme.
En overdådighed af arkæologiske genstande er at se på udstillingen "Ud af kaos". Udlånt af blandt andre museer i Sverige, Spanien, Rumænien, Ungarn og Nationalmuseet herhjemme. . Foto: Pressefoto - Moesgaard Museum – mellem Roms ørne og Odins ravne.

Man lytter sig ind i de mange lyde, der møder én på vejen til særudstillingen ”Ud af kaos. Mellem Roms ørne og Odins ravne” på Moesgaard Museum ved Aarhus.

Fugle, der skriger. Nogle af dem uden tvivl ravne. To af dem flyver hen over omslaget på udstillingskataloget. Det er Odins betroede, Hugin og Munin.  

Flere lyde, flere fugle. Stemmer. En slags sang. Og en rytterkriger, der grinende fremviser sit bytte, et afhugget hoved.

Man drages, pirres, foruroliges af billed- og lydtæppet, som man skal passere for at komme videre ind til selve udstillingen.

Man ankommer til folkevandringstiden mellem cirka år 300 til år 600 efter Kristus. Tiden mellem det vestlige romerriges fald og vikingetiden, en periode med krige, flygtningestrømme og forskydninger. Man bliver hurtigt klar over, at ”tæppet” ikke overdriver, når det stiller de besøgendes sind ind på dramatik og grusomheder.

Sandheden har imidlertid også en anden side, skønheden, der på forunderlig vis forener det fjerne med det nære.

Udstillingen skal ses i forlængelse af en række andre, hvor Moesgaard Museum giver indblik i store verdenshistoriske sammenhænge. Og atter sker det i en stort anlagt billedrig stil, der gør det muligt for publikum at nærme sig historien med sanserne. Man lærer, mens man oplever.

Foto: Pressefoto - Moesgaard Museum – mellem Roms ørne og Odins ravne

Udgangspunktet for ”Ud af kaos” er året 376 efter Kristus, da hunniske krigerryttere fordrev goterne, der måtte flygte ind i Romerriget. Tiden karakteriseres som både en af Europas mest spændende og mest komplicerede. Det var en tid, hvor forudsætningen for det Europa, som vi kender det i dag, blev til. Ud af kaos opstod en ny virkelighed. En ny orden. Et stort imperium blev til flere kongeriger, der efterhånden indgik som en del af de nationer, vi kender i dag.

Presset fra de frygtede hunnere mod goterne udløste magtkampe. Også folk fra Norden deltog i disse – samt ikke mindst i efterdønningerne af dem. Forsvarsværket Dannevirke – opført i år 400 og siden udbygget ad flere omgange – var formodentlig tænkt som et værn mod de sydlige kaotiske tilstande.

Foto: Pressefoto - Moesgaard Museum – mellem Roms ørne og Odins ravne

Baggrunden for udstillingen er en af de angiveligt største kriser i Europas historie, således formuleret af direktøren for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst, der med rette minder om, at det historiske også kan være aktuelt:

”Det meste af kontinentet var i voldsomt opbrud, og ud af det voksede et væld af forskellige folkeslag og identiteter, som vi stadig kan genkende i nutidens Europa. Vi håber derfor, at udstillingen vil kunne give et dybt historisk perspektiv på nogle af de forskelle og spændinger, der stadig præger vores tid.”

Det skulle i hvert fald være muligt at nå så vidt. Museet har lagt et materiale frem og præsenterer det på en måde, der virker særdeles professionel og samtidig engagerende for den interesserede, men ikke nødvendigvis specielt vidende gæst.

Foto: Pressefoto - Moesgaard Museum – mellem Roms ørne og Odins ravne

En overdådighed af arkæologiske genstande er at se, udlånt af blandt andre museer i Sverige, Spanien, Rumænien, Ungarn og Nationalmuseet herhjemme. Vidt forskellige genstande fra rumænske guldskatte, et hunnerkranie fra Ungarn og en krigerhjelm fra bådgravfund ved Uppsala i Sverige.

Noget helt særligt er det at betragte de udstillede smykker, præget som de er af en tilstedeværelse af guld i store mængder. Smykkerne fremtræder som mirakler af tidløs skønhed. Det fjerne føles nært. Ved synet af en guldfingerring er man lige ved at se sig om efter den tilhørende finger.

Ringen virker så levende, som er den lige taget af fingeren og om lidt skal på igen.

Ud af kaos. Mellem Roms ørne og Odins ravne. Moesgaard Museum ved Aarhus. Indtil den 6. august 2023.