Prøv avisen

På Nivaagaard-museet smelter tro og kunst sammen

Sognepræst Bodil Bang-Berthelsen fortæller om maleriet "Den hellige familie og den lille Johannes Døberen” af Santi di Tito, der er fra sidste del af 1500-tallet. Foto: Leif Tuxen

Én gang om måneden rykker præster fra Fredensborg Provsti ud af kirken og ind på Nivaagaards Malerisamling, hvor de skiftevis fortolker udvalgte værker og taler om kunstens forbindelse til kristendommen

Både stole og øjne er vendt imod det: maleriet i guldrammen, hvis sarte rødlige nuancer står i kontrast til den petroleumsblå væg, der gemmer sig bag. ”Den hellige familie og den lille Johannes Døberen” er titlen på værket, der sammen med sognepræst Bodil Bang-Berthelsens ord er i centrum denne eftermiddag.

Én onsdag om måneden går kunst og tro nemlig hånd i hånd, når Nivaagaards Malerisamling i Nordsjælland i samarbejde med præsterne i Fredensborg Provsti inviterer besøgende ind til arrangementet med den sigende titel Præstetanker og billedfortællinger.

Denne onsdag er det sognepræst i Rungsted Kirke Bodil Bang-Berthelsen der deler sine tanker om kunst og tro med de 25 fremmødte, og det er den italienske senrenæssancekunstner Santi di Titos maleri af Johannes Døberen, Jesusbarnet, Jomfru Maria og Josef, der fortælles om. Dagens motiv gør det ikke svært at se kunstens forbindelse til kristendommen. 1500-tals-maleriet fortæller både historien om Jesu familie og om Johannes, der gennem hele livet har været en trofast støtte for Jesus, hvorfor også billedet får præsten til at tænke på Johannes som et stærkt forbillede, mens palmebladene, som Johannes tager fat i, peger frem og leder tankerne hen mod palmesøndag og Jesu korsfæstelse og genopstandelse. Forbindelsen mellem kunst og den kristne tro rækker dog ifølge sognepræsten langt ud over billedets motiv.