Parmiddagsdrama er et stærkt skuespil, men bedaget tidsbillede

Med et dysfunktionelt søsterskab i centrum roterer Lars Noréns brutale ”Sandhed og konsekvens” i ny spændstig oversættelse

”Sandhed og konsekvens” er skrevet i året for Murens fald, ideologiernes sammenbrud, og man mærker det i desillusionen og den underliggende kritik af den fremmedgørende forbrugerisme, skriver anmelder Kathrine Maria Amann.
”Sandhed og konsekvens” er skrevet i året for Murens fald, ideologiernes sammenbrud, og man mærker det i desillusionen og den underliggende kritik af den fremmedgørende forbrugerisme, skriver anmelder Kathrine Maria Amann. Foto: Teatret ved sortehest/Pressefotos

På Teatret ved Sorte Hest forstår man at skabe en særligt dårlig stemning. Faktisk har det lille teater gjort det til sit varemærke; at dyrke sortsynet og trække teaterhistoriens fremmeste lyseslukkere af stalden. Absurdister, eksistentialister og alskens misantropister har således fået plads på den lille svedekassescene over årene. Ofte er resultatet lige så godt, som det er sort. Men måske er tiden løbet fra den udleverende parforholdsrealisme, som efterhånden virker lidt 1990’er-træt i det.