Pauser i en hektisk tid

Pauser i en hektisk tid

En håndsrækning til at finde pauser i en hektisk tid, det er ifølge forlagsredaktør Charlotte Ekstrand et formål med bogen ”En julekalender. 24 nedslag på decembervej” af Margaret Lindhardt. Hvert afsnit indledes med et citat fra en salme eller en sang – der åbner en dør til det følgende. Nok er julen det overordnede tema, men ikke det eneste. Den første strofe til ”I østen stiger solen op” fører således til overvejelser om den dimension, som ”himlen med dens ubegribelige uendelighed” kan tilføre det menneskeskabte.

Teksterne har udgangspunkt i det personlige – og berører det selvbiografiske. I en af dem strejfer Margaret Lindhardt sin opvækst som bagerdatter på Nørrebro i København og mindes, at de små, snottede børn, der blev sendt til bageren efter brød, fik ”en næsepudsning med i prisen”, en antydning af det sundhedsbelastende ved indeklimaet i kvarterets gamle huse.

Naturligvis stiller forfatteren tillige direkte ind på julen, blandt andet ved at forholde sig til den svære kunst at give og modtage gaver. Hun konstaterer, at hun har nået en alder, hvor den største glæde er forbundet med det første.

Den letlæste bog er varm og smilende. Men Lindhardt holder sig ikke altid fri af almindeligheder. Det hindrer imidlertid ikke, at hun da også lukker op for vigtige emner.

For eksempel, når hun nævner dette tankevækkende og sørgelige: at ensomheden er så udbredt, som tilfældet er i vort højt udviklede og rige samfund. Eller når hun funderer over blufærdigheden hos danskerne ved at tale om tro og kristendom. Hun ytrer sig om det på baggrund af den fortrolighed med kirken, der for hende blev grundlagt i barndommen.

I betragtning af titlens såvel som omslagets hentydning til klassikeren ”Peters jul” med tekst af Johan Krohn indeholder Peter Dürrfelds bog ”PETERS JULekalender. 24 låger: Et essay til hver dag” påfaldende lidt om julen.

Ikke desto mindre giver allusionen til en julekalender mening, idet forfatteren – Kristeligt Dagblads musikanmelder – grundlæggende vil det samme som en julekalender: skabe glæde i december. Men for denne udgave kan det også ske i årets øvrige måneder. Lågerne har ubegrænset åbningstid.

De fleste af bogens 24 tekster handler om musik, først og fremmest den klassiske. Men også ”Giro 413” – forbundet med mange minder – er der plads og hjerterum til.

Centralt i sammenhængen står en række inciterende og kyndigt formidlede portrætter af komponister. Nogle af dem er Gustav Mahler, Carl Nielsen, Richard Wagner, Johann Sebastian Bach, Franz Schubert samt ”Danmarks store melodimager”, Kai Normann Andersen.

At Peter Dürrfeld begynder med Wolfgang Amadeus Mozart, skal man naturligvis lægge meget i. Han citerer en tysk eksperts udtalelse om, at denne komponist er det ”måske største geni i menneskehedens kendte historie” – og tilføjer at hans musik ”er en ufortjent gave”.

”PETERS JULekalender” handler om en del mere end musik. Dürrfeld fortæller blandt andet om sin første udlandsrejse – fra København med færgen til juleindkøb i Landskrona, en svimlende oplevelse dengang midt i 1950’erne.

Desuden delagtiggøres vi i hans, københavnerens og skabsårhusianerens, kærlighedserklæring til Aarhus, i særdeleshed til Musikhuset. Yderligere berettes om skak på højeste niveau. Samlingens sidste – smukke – tekst er den mest personlige. Det drejer sig om de personer, der er ens nærmeste, dem man lever for og nævner i sine bønner; disse personer, hvis tilstedeværelse er den største gave – den, der sætter juleaften og pakkerne under træet ind i et større perspektiv.

Man bør jo hellere være opmærksom på, hvad en bog giver, end hvad den ikke giver. I dette tilfælde medfører formen en begrænsning, en vis flimren: forholdsvis korte tekster i forskellige retninger.

Imidlertid formår Dürrfeld med sit vidende engagement og sin fyndige formuleringsevne at leve til op til det, han i indledningen stiller i udsigt: at sprede glæde. Lys er tændt både i juletræet på omslaget og i teksterne inde bag det.