Prøv avisen

Den første dokumentar om paven får ris og ros

Men med ”A Man of His Word” har Wenders glemt den kritiske afstand til sin hovedperson, beklager for eksempel The Times i Storbritannien. ”Det eneste spørgsmål, Wim Wenders stiller, er, om pave Frans er fantastisk. Og svaret synes at være ja.” Foto: Max Rossi/Ritzau Scanpix

Katolske medier er glade for Wim Wenders’ dokumentarfilm om pave Frans, som vises ved den igangværende filmfestival i Cannes. Kritikere fra verdslige mainstream-medier mener imidlertid, at filmen kammer over i næsegrus beundring

Ingen kommer til at se pave Frans skride op ad trappen og den røde løber til festivalpalæet som de øvrige filmstjerner, der spiller hovedroller i filmene ved årets filmfestival i Cannes. Han spiller ikke desto mindre titelrollen i den dokumentarfilm, som er den tyske filminstruktør Wim Wenders’ bidrag til årets filmfestival.

Filmen ”A Man of His Word” (En mand af sit ord) er den første dokumentarfilm nogensinde, der kommer så tæt på en pave. Wim Wenders’ kamera har fulgt den argentinske pave gennem to år og suppleret med klip fra højdepunkterne i hans tid som pave siden indsættelsen i 2013.

Vi får genopfrisket hans omsorg for verdens udstødte med besøg i et amerikansk fængsel, i en brasiliansk favela og blandt migranterne på Lesbos. Vi følger ham til Yad Vashem, holocaustmindemærket i Jerusalem, til det amerikanske senat, hvor han kritiserer våbenhandelen, og hører ham nuancere den katolske kirkes syn på homoseksualitet: ”Hvilken ret har jeg til at dømme?”.

Oveni har Wim Wenders filmet fire interviews over sammenlagt 10 timer, hvor han flere gange lader Frans tale tale direkte til kameraet med øjenkontakt til seeren. Filmen er med Wenders’ egne ord ikke en film om, men en film med paven, og filmkritikerne i Cannes er ret enige om, at vi får ”et nærbillede uden fortilfælde af en pave”, som det amerikanske katolske tidsskrift Crux skriver på sin hjemmeside.

Filmen blev søndag vist for et publikum, der i overvejende grad var italiensksproget. Og den sydeuropæiske og katolske presse er jævnt hen glad for det portræt, Wim Wenders giver af paven. Det tyske katolske onlinemagasin Kirche und Leben lover seeren ”en personlig rejse med paven”, og det franske katolske dagblad La Croix finder, at ”filmens styrke er at stille os ansigt til ansigt med en mand, der har valgt at gøre sit ord til et våben mod tidens vildfarelser.”

Den verdslige presse er lidt mindre overbevist over Wim Wenders’ film, som var ventet med spænding. Filminstruktøren, som fik De Gyldne Palmer i 1984 for filmen ”Paris, Texas”, har også forvænt sit publikum med dokumentarfilm i topklasse. Hans dokumentarfilm ”Jordens salt” om den brasilianske fotograf Sebastiao Salgado blev prisbelønnet i Cannes i 2014.

Men med ”A Man of His Word” har Wenders glemt den kritiske afstand til sin hovedperson, beklager for eksempel The Times i Storbritannien.

”Det eneste spørgsmål, Wim Wenders stiller, er, om pave Frans er fantastisk. Og svaret synes at være ja.”

Det var oprindeligt Vatikanets kommunikationschef, Edoardo Viganò, der fik idéen og foreslog Wim Wenders at lave filmen.

”Wenders hævder at have haft frie hænder til at lave den, men det gør kun resultatet mere foruroligende,” skriver Télérama.

Filmmedierne er heller ikke begejstrede for Wim Wenders’ forsøg på at skabe en parallel til Frans af Assisi, som Jorge Mario Bergoglio tog navn efter. De små filmklip i sort-hvid filmet i Assisi, der viser en skyggeagtig skikkelse, som måske skal forestille at være den hellige Frans i 1200-tallet, virker søgte og kitsch-agtige.

”Det er en fornøjelse at se nutidens Frans med de fattige og udtrykke sit håb om, at deres skæbne vil blive bedre. Filmen er ubestrideligt human. Men i sidste ende er den ikke skarp nok til at fange skeptikerne i salen,” konkluderer Hollywood Reporter.