Prøv avisen
Film

Kinesiske Ai Weiweis film om flygtninge skal vise, at menneskelig smerte er ens over hele verden

4 stjerner
Med den over to timer lange dokumentarfilm ”Human Flow” fortsætter Weiwei sin kunstneriske kamp for verdens flygtninge. Foto: Andy Wong/AP/ritzau

Kinesiske Ai Weiwei er den grænseoverskridende kunsts superstjerne. De seneste år har hans fokus været på flygtninge og migranter

Ai Weiwei er et fænomen. En verdensberømt kunstner, hvis værker taler direkte ind i internettets tidsalder.

Enten med en massivitet, som den seneste installation ”Soleil levant” på Kunsthal Charlottenborg, hvor Weiwei pakkede facaden ud mod Nyhavn ind i flere tusinde redningsveste opsamlet på Lesbos. Eller med et sensationelt formsprog, som da kunstneren lod sig fotografere mimende det ikonografiske billede af liget af den treårige syriskkurdiske Aylan Kurdi skyllet op på en middelhavsstrand.

Blandingen af klassisk politisk kunst og en hypermoderne ikonografi, der er sublimt velegnet til deling på de sociale medier, er en del af baggrunden for Ai Weiweis popularitet i den vestlige verden. I det totalitære Kina er han forhadt af magthaverne på grund af en lang række værker, der mere eller mindre eksplicit kritiserer regimet. I 2011 blev han anklaget uden rettergang og bor nu på andet år i eksil i Europa.

Med den over to timer lange dokumentarfilm ”Human Flow” fortsætter Weiwei sin kunstneriske kamp for verdens flygtninge. Baggrunden for filmen er de flere end 65 millioner mennesker, der aktuelt er på flugt. Det gør vor tids massemigration til den største flygtningekrise siden Anden Verdenskrig.

”Human Flow” er en collage, en slags filmisk ”stream of consciousness” (bevidsthedsstrøm), hvor Weiwei både analytisk dokumenterer og kunstnerisk orkestrerer flugt, medmenneskelighed, privilegier og afmagt.

Foto: James Brooks/AP/ritzau