Prisbelønnet thailandsk instruktør bruger i "Memoria" radikalt anderledes fortælleformer og visuelle greb

Instruktøren Apichatpong Weerasethakul betjener sig af dvælende scener på kanten af virkeligheden, hallucinationen og metafysikken. Det er højst fascinerende

Tilda Swinton (tv.) yder en ny stor præstation i Apichatpong Weerasethakuls prisvindende film, hvor hun spiller botanikeren Jessica, der er i Bogotá i Colombia for at besøge sin syge søster. Undervejs får hun hjælp af en yngre lydtekniker, Hernán, spillet af Juan Pablo Urrego. – Foto: Camera Film.
Tilda Swinton (tv.) yder en ny stor præstation i Apichatpong Weerasethakuls prisvindende film, hvor hun spiller botanikeren Jessica, der er i Bogotá i Colombia for at besøge sin syge søster. Undervejs får hun hjælp af en yngre lydtekniker, Hernán, spillet af Juan Pablo Urrego. – Foto: Camera Film.

Mennesker kan føle sig fremmede i verden. I forhold til andre, i forhold til sig selv og i forhold til de steder, hvor de befinder sig. Måske især på rejser, hvor de skal finde sig til rette i rum og landskaber, de ikke er fortrolige med.

Temaet gennemspilles i den thailandske instruktør Apichatpong Weerasethakuls seneste spillefilm ”Memoria”, der sidste år modtog Juryens Specialpris ved Cannes Filmfestivalen og som i år var Columbias Oscar-kandidat.