Prøv avisen

Publicist-prisen til Flemming Rose

Publicistpriserne blev uddelt torsdag den 19. marts 2015 på AFUK i København. Vinderen af den store Publicistpris 2015 blev Flemming Rose. Foto: Sophia Juliane Lydolph

”Flemming Rose har de sidste ti år været en stærk og central aktør i den internationale debat om ytringsfrihed," hedder det i juryens begrundelse for at vælge Flemming Rose til hæderbevisningen ”Den Store Publicistpris 2015"

Morgenavisen Jyllands-Postens udlandsredaktør, Flemming Rose, har modtaget hæderbevisningen ”Den Store Publicistpris 2015”.

Flemming Rose, der tidligere var kulturredaktør på samme avis, var manden, der tog initiativ til at trykke tegneren Kurt Westergaards senere så omstridte karikaturtegninger af profeten Muhammed.

Prisen uddeles for mangeårig fremragende indsats for lødig publicisme, og i juryens begrundelse for at vælge netop Flemming Rose hedder det blandt andet:

”Flemming Rose har de sidste ti år været en stærk og central aktør i den internationale debat om ytringsfrihed, og midt i de store kontroverser har han ikke blot stået fast på sine principper, men også insisteret på at forklare og nuancere sine synspunkter i debatter verden over.”

Ud over hæderen modtager Flemming Rose en check på 20.000 kroner, sponsoreret af Spar Nord Fonden.

Publicistklubben har i år udvidet prisrækken til fire priser, som blev overrakt i Den Danske Publicistklub i København torsdag aften. De øvrige prismodtagere er Zetland, et medie, der ud-giver længere artikler, såkaldte singler, Altinget, en internetavis, der beskæftiger sig med politik, og udenrigsreporteren Puk Damsgaard, der fik prisen for ”at fortælle den store historie gennem de menneskeskæbner, hun giver stemme.

Vinderne er fundet af en jury bestående af Christian Jensen, Thomas Svaneborg, A.P. Mathiasen, Connie Hede-gaard, Jacob Mollerup, Per Mikael Jensen, Elisabet Svane, Kim Hundevadt og Jacob Moll.

Blandt tidligere modtagere af Publicistprisen er Ulla Terkelsen, Mette Fugl, Clement Kjersgaard, Uffe Ellemann-Jensen og Jan Stage.

Den Danske Publicistklub blev stiftet i 1880 og er et socialt netværk for journalister og kommunikationsfolk, der arbejder for at fremme lødig publicisme.