Radio Loud skifter navn til 24syv. Navneændring gør næppe kanalen til en stor succes

Radio24syv blev i 2019 erstattet af Radio4 på FM-båndet og tabte senere DAB-udbuddet til Radio Loud i en omstridt proces, der blev afgjort af Radio- og tv-nævnet. Og nu skifter Loud navn til 24Syv

Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen mener, at navneændringen er et "smukt signal".
Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen mener, at navneændringen er et "smukt signal". Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Den omdiskuterede digitale public service-kanal Radio Loud ændrer næste år navn. Og det er ikke et hvilket som helst navneskifte.

Radiokanalens nye navn bliver 24syv, hvilket ligger umådelig tæt op ad det forhenværende Radio24syv, som Radio Loud – med ambitioner om at lave ungdomsradio – udkonkurrede i DAB-udbuddet i 2019.

Navneændringen sker, da Berlingske Media bliver ejere af 91 procent af aktierne i selskabet og dermed får fuld kontrol over radioen. Det skriver Weekendavisen. Navneskiftet træder i kraft den 3. januar 2022, såfremt det godkendes af Radio- og tv-nævnet.

”Ambitionen er at skabe en ny landsdækkende radio, som kan tage kampen op med DR, og som kan fortsætte, efter at den nuværende sendetilladelse udløber,” siger Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, til Weekendavisen.

Han kalder navneændringen for ”det smukkeste signal” om, at radiokanalen vil skabe en normbrydende taleradio, hvor der er direkte kontakt med lytterne. Samtidig understreger han, at det ikke kommer til være som det gamle Radio24syv.

Radio24syv blev i 2019 erstattet af Radio4 på FM-båndet og tabte senere DAB-udbuddet til Radio Loud i en omstridt proces, der blev afgjort af Radio- og tv-nævnet.

Siden de vandt udbuddet, har Radio Loud ikke haft megen medvind. Kanalen er – allerede før den gik i luften – blevet udsat for voldsom kritik og blev blandt andet kendt for at have så lave lyttertal, at de ikke kunne måles. Tidligere på måneden rettede Radio- og tv-nævnet ligeledes en skarp kritik af kanalen.

Kritikken gik på, at kanalen på en række væsentlige punkter ikke levede op til kravene i programtilladelsen, og rettede radiokanalen inden for fire måneder ikke op på disse mangler, kunne de risikere at miste sendetilladelsen.

Om navneændringen kommer til at give kanalen mere medvind er ikke sikkert. Det siger medieanalytiker og -kommentator Lasse Jensen.

”Jeg tror virkelig, at det er op ad bakke. Radio24syv var en FM-kanal, og det kan alle danskere høre. DAB kan mange høre, men de unge gør det ikke. Og selvom målgruppen for Radio Loud er blevet udvidet til også at gælde lyttere lidt over 40 år, så bliver det svært, fordi al erfaring viser, at taleradioens stampublikum er over 50 år,” siger Lasse Jensen.

”De forsøger selvfølgelig at høste, hvad Radio24syv såede, men hukommelsen er kort i medieverdenen, også hos lytterne. For at brande den her station skal de lave noget virkelig usædvanligt, folkeligt, provokatorisk og spændende – og der er rigtig mange om buddet. Taleradiolytterne ligger hos Radio4 og Danmarks Radio, så der er ikke mange lyttere at tage af,” siger han.

Også journalist og forhenværende radiovært og underviser Kurt Strand forholder sig skeptisk til nyheden.

”Hvor Loud er ukendt blandt mange, så lyder navnet 24syv mere velkendt. Og det fører nok til en eller anden lytterfremgang, men om det ligefrem bliver markant, tvivler jeg på. Når målgruppens alder bliver udvidet, får det selvfølgelig lidt bedre chancer, men det bliver nok ikke en bragende succes,” siger Kurt Strand, der heller ikke tror, at det kommer til at betyde, at lytterne får det gamle Radio24syv-indhold tilbage.

”Radio24syv tabte jo udbuddet om DAB-frekvensen. Så logisk set kan de ikke lave en Radio24syv i forklædning, for så ville de komme på kant med det indhold, som Radio- og tv-nævnet nikkede ja til, da de valgte Radio Loud. Hvis indholdet pludselig bliver markant anderledes, vil der nok komme et juridisk problem,” siger han.

Hos forhenværende programchef for Radio24syv Mads Brügger falder navneændringen ikke i god jord.

”Jeg synes, der er tale om et gravskænderi og usømmelig omgang med et lig. Jeg synes, man skal lade de døde hvile i fred. Og så synes jeg, at man skal finde på noget selv,” siger han til Weekendavisen.

Godkender Radio- og tv-nævnet, at Berlingske Media går fra at eje 40 procent til 91 procent af selskabet, betyder det, at Radio Diablo, Radio Max Danmark og Foreningen Radio Limfjord trækker sig fra ejerkredsen. Tilbage med hver 4,5 procent af aktierne erOur Media og Globus.