Rane Willerslev: Fagligheden er ikke under pres på Nationalmuseet

Efter den seneste tids interne kritik af arbejdsmiljøet på Nationalmuseet spørges der til, om direktør Rane Willerslev gør det godt nok og er i stand til at sikre fagligheden på museet? Han afviser selv, at forskningen på museet er under pres. Situationen bør dog ”følges tæt”, lyder det fra politisk hold

”Vi skal være en videnstung institution, som skal være i stand til at formidle på en engagerende og spændende måde,” siger direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev.
”Vi skal være en videnstung institution, som skal være i stand til at formidle på en engagerende og spændende måde,” siger direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev. Foto: Julie Meldhede Kristensen.

Utryghed og søvnløse nætter. Topstyring og generel mistillid. Det var nogle af de tilbagemeldinger der kom, da Nationalmuseet i begyndelsen af 2020 gennemførte sin seneste APV, arbejdspladsvurdering. Blot en tredjedel, 36 procent, af medarbejderne i museets afdeling for forskning, samling og bevaring udtrykte tillid til museumsledelsen varetaget af direktør Rane Willerslev. Og blot syv procent kunne tilslutte sig udsagnet: ”Jeg har tillid til direktionens måde at lede Nationalmuseet på.”

Afdeling for forskning, samling og bevaring er Nationalmuseets største afdeling med 189 medarbejdere. Og når utrygheden her er stor, sættes museets faglige hjerte samtidig under alvorligt pres. Sådan lød kritikken i går fra blandt andre Bent Meier Sørensen, professor i organisation og filosofi ved Handelshøjskolen i København, CBS. Rane Willerslevs kamp for at give Nationalmuseet øget synlighed og omtale i medierne, der dog alligevel ikke har resulteret i højere publikumstal, selv korrigeret for de manglende besøgende under coronaen, har også mødt hård kritik fra politikere i Dansk Folkeparti og De Konservative.

I et svar på de seneste dages kritiske omtale siger Rane Willerslev til Kristeligt Dagblad, at han langtfra er enig i den dystre diagnose:

”Idéen om, at forskningen bliver aflivet er decideret forkert, men den store udfordring ligger i at få den enorme viden til at spille sammen med et museum, som er baseret i en kommerciel økonomi, på en produktiv måde,” siger han.

Museumsdirektøren anerkender alligevel APV’ens kritikpunkter.

”Den største kritik af ledelsen ligger i forskning, samling og bevaring, som man kan kalde det klassiske museum, og det vil jeg gerne understrege, at jeg tager dybt seriøst,” siger Rane Willerslev, der tilføjer, at han var lettet, da han første gang så arbejdspladsvurderingen, fordi han havde frygtet, den ville afspejle, at museet inden den nedlagde 50 stillinger – den største fyringsrunde nogensinde.

Det seneste år er der dog lavet en række tiltag for at rette op på medarbejdernes utilfredshed, siger han.

”Det blev hurtigt en ledelsesbeslutning, hvad det var for nogle udstillinger, vi skulle lave. Så vi spurgte os selv, hvordan vi sikrer, at idéerne kommer nedefra, altså fra forskerne og formidlerne selv, samtidig med at de idéer så bliver ’nurset’ på en måde, som gør, at de til sidst bliver fantastiske udstillinger, som trækker et stort publikum. Mit indtryk er, at folk synes, det har været en god proces. Og det kommer vi til at satse på fremadrettet. Det er et forsøg på at lave en bro mellem en kommerciel virkelighed samtidig med at ’tappe ned i’ det, der optager vidensmedarbejderne.”

Selvom mange ifølge Rane Willerslev forsøger at tegne et andet billede, så siger han, at forskningen er helt central for både ham selv og Nationalmuseet.

”Vi skal være en videnstung institution, som skal være i stand til at formidle på en engagerende og spændende måde.”

Kulturminister Joy Mogensen (S) mener, at Nationalmuseet overordnet set er inde i en god udvikling med stigende besøgstal før corona.

”Rane Willerslev blev i sin tid ansat for at tiltrække flere nye publikumsgrupper. Det er mit indtryk, at den vision er gennemgående for den udvikling, som Nationalmuseet er i gang med. Ser man på APV’en, viser den samlede analyserapport overordnet set et pænt resultat, som er på niveau med APV’en fra 2017,” skriver kulturministeren i en mail til Kristeligt Dagblad.

Jan E. Jørgensen, kulturordfører for Venstre, mener, at situationen bør ”følges tæt”, men at der også er grænser for, hvor meget politikerne skal blande sig.

”Meget af forklaringen på den utilfredshed, der er, skyldes, at der er tales om engagerede mennesker, der måske har fokus det forkerte sted, og når der så kommer en leder, som et eller andet sted har revolutioneret Nationalmuseet, så er det ikke overraskende, at nogle måske er utilfredse. Jeg synes, man skal give det tid. Men selvom der er rigtig mange spændende takter, skal det selvfølgelig ikke ske på bekostning af medarbejdertilfredshed, og det vil jeg forvente, at man tager alvorligt på museet og i Arbejdstilsynet,” siger han.

Mette Bock, tidligere folketingsmedlem for Liberal Alliance var den, der i 2017, i sin tid som kulturminister, ansatte Rane Willerslev som direktør for Nationalmuseet.

”Rane Willerslev har gjort en glimrende indsats for at åbne museet og modernisere formidlingen. Forandringer skaber kritik. Det betyder ikke, at man ikke skal tage kritikken alvorligt, men den skal sættes i perspektiv,” siger hun og henviser til, at APV’en for Nationalmuseet samlet set ser fornuftig ud.

Uenighed og en vis grad af utilfredshed er et vilkår i enhver større kulturorganisation, lyder det fra Ane Hejlskov Larsen, der er lektor i museologi ved Aarhus Universitet:

”Der er sket en omstilling på Nationalmuseet, der er gået fra at være en meget indholdsbevidst organisation til en mere omverdensrettet organisation. Ledelsen har rettet sig meget mod medierne, og utilfredsheden kan bestå i, at medarbejderne faktisk har følt sig koblet af. Spørgsmålet er også, om det er en reel utilfredshed eller utilfredshed med det billede, de finder af sig selv i medierne. De sidder i en nationalhistorisk institution, der har rødder tilbage til 1800-tallet, og der kan være indlejret en masse praksisser, som ikke er blevet gentænkt gennem årene. Institutionen har samtidig været under et stort pres udefra, og jeg tror, det har været svært at komme på linje internt,” siger hun.

”Men tro mig, den uenighed vil der være i enhver stor organisation. Og måske skal man også se APV’en som et forsøg på at kommunikere noget til ledelsen, man ikke har haft mulighed for at kommunikere på anden vis.”

Rane Willerslev kalder det ”hårdt” at være museumsleder for øjeblikket.

”Alt det her viser, hvor svær en opgave det i virkeligheden er. Nationalmuseet er en stor og gammel institution med mange traditioner og meget passionerede medarbejdere. Og så har vi coronapandemien oveni, men jeg klager ikke. For mig er det vigtigste, at museet skal spille en central rolle i det danske samfund.”