Rasende gode rejseguider

Hvis sommerferien går til storbyen, er Aarhus Universitetsforlags Vide Verden-serie glimrende at have med. Seneste bøger er om Madrid og Stockholm

Aarhus Universitetsforlags Vide Verden-serie giver gode råd til rejsende, senest er det Madrid og Stockholm (foto), som beskrives i forlagets rejsebøger.
Aarhus Universitetsforlags Vide Verden-serie giver gode råd til rejsende, senest er det Madrid og Stockholm (foto), som beskrives i forlagets rejsebøger. Foto: Nils-Johan Norenlind

Små guldgruber. Fremragende guideserie. En indlysende rigtig idé. Anmelderne var sjældent enige, da de første bind i Aarhus Universitetsforlags serie til alverdens storbyer kom fra tryk. Og det er svært at gøre andet end at melde sig i det kor, for Vide Verden lagde overbevisende ud og holder det høje niveau med de to seneste udgivelser, der er nummer 9 og 10 i den række, der begyndte med Sankt Petersborg, Rom, Paris og New York og fortsatte med Berlin, Barcelona, London og Athen.

Underligt nok lider rejsebogsmarkedet ikke endnu i nævneværdig grad under den digitalisering, der truer den trykte bogs dominans. Folk vil tilsyneladende stadig gerne have noget så old school som en rigtig bog af papir med sig, når de rejser ud. Og selvom man får en gratis e-bog med, hvis man køber en bog fra Vide Verden via forlagets hjemmeside, ligner de højbrynede rejseguider mere en klassisk bogudgivelse i Gutenbergs ånd end noget, der er på vej ind i en digital tidsalder. Serien er lækkert layoutet, klassisk med et moderne twist, og den er smuk og skøn at have i hånden, omend hverken form eller indhold egner sig synderligt godt til at blive hevet frem fra inderlommen og tempolæst på et gadehjørne. Der er hverken kort, oversigter eller toptilister, men derimod topkvalificerede tekster med overraskende skæve vinkler ind i storbyerne.

Det kan dog godt ærgre, at billedsiden er en kende stedmoderligt behandlet. Fotografierne er sparsomme, kvaliteten svingende, og det virker, som om man lige her har ladet det forhåndenværende søms princip råde. Enten skulle man gå planken ud og lave en serie rejseguider helt uden billeder, eller også skulle man prioritere billedsiden langt højere. Her er det hverken fugl eller fisk, og den model yder ikke det ellers lækre design retfærdighed.

LÆS OGSÅ: Nej til faste bog-priser

Man er både godt underholdt og undervist, når man læser om Madrid og Stockholm. Bidragyderne er begavede, berejste og belæste, og det er en fornøjelse at være i selskab med dem uanset om man skal ud at rejse, er ude at rejse eller har været ude at rejse. Eller måske er det i virkeligheden mest fornøjeligt under og efter. For de to guider er ikke for nybegyndere. De forudsætter et vist kendskab til byerne, og er man for eksempel spejlblank på Madrid, får man mindre ud af sin læsning, end hvis man har byen i frisk erindring. Og derfor kan en af de traditionelle guidebøger være god at supplere med for at skabe overblik, inden man går om bord i Vide Verden, der ikke er leveringsdygtig i det panorerende helikopterperspektiv, men derimod i det personlige punktnedslag.

Guidebøgerne er bedst, når de gør og tør noget andet end de traditionelle rejseguider. Som for eksempel når Bo Kampmann Walther tager Hemingway ved hånden og ser Madrid gennem hans øjne, når Thomas Heine besøger de stockholmske forstæder, som ikke nødvendigvis står på nogen toptiliste over attraktioner i byen, men som fortæller et stykke vigtigt svensk samfundshistorie, når Nis Bank-Mikkelsen lader Bellmann vise rundt i Gamla Stans snævre gader, og når Svend Rybner fortæller om fodbold, madrasser og marengs i Madrid. Og disse meget personlige indslag står smukt i kontrast til de mere klassiske om kunst og kongefamilier.

Svagest står begge bøger, når der går opremsning i den, som for eksempel i madafsnittene, der mere har karakter af restaurant- og namedropping end egentlige essays. At den kulinariske opgave sagtens kan løftes elegant, viste Jesper Vind i bogen om Berlin, hvor han skrev et state of the art-essay om den legendariske currywursts rejse fra arbejderspise til berlinerkult. Men svag skal dog her forstås som noget, der befinder sig et pænt stykke på den rigtige side af middel, for niveauet i disse begavede rejseguider er rasende højt.

kultur@k.dk