Sådan skal Carl Nielsen fejres

Gallakoncerten for Carl Nielsen spændte vidt med ”Det uudslukkelige” som aftenens højdepunkt

Men det var orkestrets indsats i Carl Nielsens fjerde symfoni med tilnavnet ”Det uudslukkelige” (1914-1916), der løftede aftenens koncert op blandt dem, de fleste i den fuldt besatte sal sent vil glemme, skriver Kristeligt Dagblads anmelder om Carl Nielsen gallakoncert i DR Koncerthuset.
Men det var orkestrets indsats i Carl Nielsens fjerde symfoni med tilnavnet ”Det uudslukkelige” (1914-1916), der løftede aftenens koncert op blandt dem, de fleste i den fuldt besatte sal sent vil glemme, skriver Kristeligt Dagblads anmelder om Carl Nielsen gallakoncert i DR Koncerthuset. Foto: Scanpix.

Det lignede en gallakoncert lige fra begyndelsen. En velafstemt blomsterudsmykning forrest på scenen, to talstærke kor i opstilling på balkonen bag den, et i bogstavelig forstand slagkraftigt orkester, et festklædt og feststemt publikum i DR Koncerthuset og dronning Margrethe på plads i logen. Og festen blev holdt på dagen. Den 9. juni var det nøjagtigt 150 år siden, at Carl Nielsen kom til verden i en landsby på Fyn.

Programmet spændte vidt og demonstrerede til fulde vor nationalkomponists alsidighed. Ungdomsværket ”Hymnus amoris” fra midten af 1890'erne ligger tidsmæssigt mellem hans første og anden symfoni og før hans to operaer. I det stort anlagte værk, der egentlig er en kantate til hyldest af kærligheden, kan man få en fornemmelse af, at han forsøger at prøve begge genrer af.

Klarinetkoncerten ligger derimod i tusmørket af Nielsens karriere. Så suverænt som DRSO's soloklarinettist Olli Leppäniemi spillede den, kunne man få den tanke, at den er den stærkeste af de tre solokoncerter, han nåede at få skabt (de to andre er for henholdsvis violin og fløjte). Klarinetkoncerten rummer mange eksempler på hans særlige spillemandsmelodik, men også hans stadig sprællevende lyst til at eksperimentere - som eksempelvis de mange underfundige dialoger mellem klarinetten og lilletrommen, hvor DRSO's janitshar Gert Sørensen ydede en gennemmusikalsk og årvågen præstation. Carl Nielsen havde også haft til hensigt at skrive andre blæserkoncerter. Hele aftenen igennem leverede Eva Steinaa på obo og Audun Halvorsen på fagot et så skønt spil, at man på ny måtte ærgre sig over, at Nielsen ikke fik skrevet nogen koncert for deres instrument.

Men det var orkestrets indsats i Carl Nielsens fjerde symfoni med tilnavnet ”Det uudslukkelige” (1914-1916), der løftede aftenens koncert op blandt dem, de fleste i den fuldt besatte sal sent vil glemme. Jeg har hørt orkestret fremføre denne mesterlige symfoni i DR Koncerthuset tidligere på året (da Anne-Sophie Mutter var på besøg i København), og kort tid efter også i Køln, Frankfurt og New York.

Men gallakoncertens version tager prisen hjem som den mest helstøbte. Under ledelse af den 49-årige baltisk-spanske dirigent Juanjo Mena spillede orkestret så ildfuldt, men også velgørende klart, at det kaldte kære mindelser frem om Menas tidligere mentor, DRSO's afdøde chefdirigent Rafael Frühbeck de Burgos. Vi ser og hører gerne ”troldmandens lærling” i Den Blå Kubus igen.

En hele vejen igennem vellykket koncert, der bliver trukket det sidste stykke op til de seks stjerner af den overraskelse, man bød på umiddelbart efter pausen.

Pludselig trådte to geledder af DR PigeKoret ind og tog opstilling på første balkon for under ledelse af Phillip Faber at synge ”Den danske sang er en ung, blond pige”. Det var ligefrem tårefremkaldende.

Carl Nielsen var som komponist aldrig sentimental. Men vi andre på have lov at være det - på hans vegne, på hans aften.