Sæsonens første torsdagskoncert i DR's blå kubus blev en noget stemningsforladt oplevelse

Et forbavsende fåtalligt publikum oplevede sæsonens første torsdagskoncert i DR Koncerthuset med værker af Line Tjørnhøj og Per Nørgård

"Som helhed kunne man denne torsdag aften godt få en fornemmelse af, at denne symfoni er et værk, der kunstnerisk sætter sig mellem to stole," skriver anmelder Peter Dürrfeld om sæsonens første torsdagskoncert. Billedet her er fra 2018, hvor  Symfoniorkestret fejrer 85-årsjubilæum for torsdagskoncerterne.
"Som helhed kunne man denne torsdag aften godt få en fornemmelse af, at denne symfoni er et værk, der kunstnerisk sætter sig mellem to stole," skriver anmelder Peter Dürrfeld om sæsonens første torsdagskoncert. Billedet her er fra 2018, hvor Symfoniorkestret fejrer 85-årsjubilæum for torsdagskoncerterne. Foto: DR.

Ingen dansk komponist har vel betydet så meget i vor tid som Per Nørgård – og nu har han rundet de 90 år. Per Nørgård har slået dørene op for mange muligheder i musikken. Det hænger sammen med hans specielle musikalske teknikker, hans fantasi og hans personlighed. Nørgård er en af de største skikkelser i vor tids musik, og ret beset var det naturligt, at den første torsdagskoncert i den nye sæson blev en hyldest til "the grand old man" i dansk musikliv.

Desværre blev det en noget tam affære, og det kan i hvert fald delvist forklares med, at den store koncertsal i DR’s blå kubus forrest på Amager i København var tyndt besat – hele sektioner stod gabende tomme. Tråden til Nørgårds verden blev taget op i koncertens første værk, ”Ør”, af den danske komponist Line Tjørnhøj, årgang 1960. Titlen giver umiddelbart associationer til en fortumlet sindstilstand, men Tjørnhøj har forklaret det med sin fascination af, at hun ligesom Nørgård bærer bogstaverne ØR i sit navn. Inspiration til musikalsk skaben kan i sandhed komme fra mange kilder. I hendes blot 20 minutter lange væk spillede de to slagtøjsspillere Gert Sørensen og Jakob Weber, iført deres fineste stadstøj, hovedrollerne, og også orkestret gjorde deres bedste, for at denne uropførelse kunne lykkes. Hvad den da, stort set, også gjorde.

Efter pausen kunne man opleve Christina Åstrand, der til hverdag er koncertmester i DR Symfoniorkestret, som solist i Nørgårds violinkoncert med titlen ”Helle Nacht". Den har hun et ganske særligt forhold til, eftersom hun tidligere har samarbejdet tæt med komponisten om den: ”Jeg havde samtaler med Per Nørgård, hvor vi talte om følelser og stemninger. Titlen ’Helle Nacht’ siger der hele for mig. Jeg tænker naturstemning, jeg tænker lys og mørke, jeg prøver at lade mig inspirere af de lyde, der kommer fra resten af orkestret.”

Violinkoncerten var højdepunktet på en aften, der blev afsluttet med Nørgårds 8. symfoni, komponeret i 2010-11. Her er bestemt ikke tale om avanceret ”pling-plong-dynamolygte musik”, rodfæstet som det tresatsede værk er i det klassiske traditioner. DR Symfoniorkestret fyldte godt op på scenen med omkring 100 musikere, og ikke mindst på den baggrund var det imponerende, at det lykkedes den hollandske dirigent Antony Hermus, der er en stor Nørgård-beundrer, at få så mange nuancer fra i orkesterklangen. Men som helhed kunne man denne torsdag aften godt få en fornemmelse af, at denne symfoni er et værk, der kunstnerisk sætter sig mellem to stole.

Torsdagskoncert med værker af Line Tjørnhøj og Per Nørgård. DR Koncerthuset København torsdag den 25. august. DR Symfoniorkestret. Dirigent: Antony Hermus. Solister: Gert Sørensen, Jakob Weber og Christina Åstrand