Salmeduo iklæder genforeningssange ny tonedragt

Saxofonist Christian Vuust og pianist Hans Esbjerg, til sammen Den Danske Salmeduo, nyfortolker fædrelandssindede sange og salmer på nyt album

At sang og musik er tæt forbundet med følelser, er historien om Slesvig et godt eksempel på. På den dansksindede side blev sangen i perioden op til Genforeningen i 1920 ofte brugt som et middel mod vemodige følelser udløst af at leve under tysk styre. Man sang sammen med andre til arbejdet, i skolen og ikke mindst i foreningslivet, og man sang derhjemme ved middagsbordet eller ved sengekanten. Derved opstod et stort og bredt repertoire af fædrelandssindede sange og salmer, som mange, især ældre sønderjyder, stadig har i rygmarven.

I anledning af næste års 100 års-jubilæum for Genforeningen har Den Danske Salmeduo håndplukket 25 melodier fra de mest elskede og brugte sange og salmer fra Sønderjylland. Fra ”Dengang jeg drog afsted” over ”Vort modersmål er dejligt” til ”Den signede dag” har duoen, der består af saxofonisten og komponisten Christian Vuust og pianisten Hans Esbjerg, taget melodierne en for en og iklædt dem deres egen, nyfortolkede tonedragt. Melodierne er indspillet på et album, der har fået titlen ”Du skønne land”, og dertil hører en lille bog, hvor alle teksterne står, og hvor sangene er sat ind i deres rette, historiske sammenhæng.

”Sangene er for gode til bare at ligge og svinde hen, og hvis vi ikke bruger dem, så dør de. Derfor har vi gravet guldet frem og tilsat dem vores eget tonesprog, ” siger Christian Vuust og sammenligner sangene med indholdet af en gammel støvet æske, som er blevet lirket op, så indholdet kan komme til at funkle igen.

Selvom alle numrene på albummet er rundet af sønderjydernes danskhed, ser han ikke projektet som nationalistisk, men derimod som fædrelandskærligt.

En af bidragsyderne til bogen, der er tænkt til at blive læst, mens man lytter til musikken, er Elsemarie Dam-Jensen. Hun er historiker og museumsinspektør på Museum Sønderjylland og har op til genforeningsjubilæet blandt andet været med til at opliste de sange og salmer, der bandt de dansksindende sammen efter nederlaget til Tyskland i 1864. De skal bruges i et undervisningsmateriale om sangen i Sønderjylland.

”Sangene blev dengang brugt som både fællesskabs- og identitetsskabende, men de var også et kampmiddel, ” siger hun.

I bogen skriver hun om ”Den blaa sangbog”, der blev udgivet første gang i 1867, og i årene frem hørte til mange sønderjyders kæreste ejendele.

”Mange af sangene deri bliver overhovedet ikke brugt mere, men der er også mange, der bliver flittigt brugt. Blandt andet ved de afstemningsfester, der afholdes flere steder i Sønderjylland den 10. februar hver år. Der er stadig en stor historisk bevidsthed i Sønderjylland, og man synger glad og gerne de gamle sange og salmer, som man stadig finder vedkommende” siger Elsemarie Dam-Jensen.

For Christian Vuust og Hans Esbjerg har det været en lang proces at udvælge de melodier, som var mest relevante for genforeningstiden, og som de samtidig havde mod på at fortolke. Ved deres mange koncerter i Sønderjylland har de gennem det seneste år opfordret publikum til at komme med idéer.

”Vi er en salmeduo, men det stod ret hurtigt klart, at når det handler om Sønderjylland, så er det nødvendigt også at tage sangene med,” siger Christian Vuust.

En sang de åbenlyst ikke kunne komme udenom, var Emil Hornemans og Peter Fabers ”Dengang jeg drog afsted” om den tapre soldat, der forlader sin kæreste for at kæmpe for sit fædreland. Den udkom som en lille tryksag under Treårskrigen i 1848 og blev hurtigt et stort hit i Sønderjylland.

”For en musiker er den sang ikke umiddelbart så charmerende, men da vi begyndte at støve den af, skete der noget godt. Ved at transformere fra dur til mol fik vi ligesom trukket hugtænderne ud på den gamle militante sang, og så viste det sig, at den faktisk gemmer på noget fin poesi.”