Salmer fra mørket

Iben Krogsdal har skrevet salmer til det moderne menneske. På godt og ondt

Iben Krogsdals nye bog "Fuldmagt" indeholder 40 nye salmer.
Iben Krogsdals nye bog "Fuldmagt" indeholder 40 nye salmer. .

Der skal mod til at digte på samme versemål som Brorson, Kingo og Grundtvig og i direkte dialog med dem. Det mod har Iben Krogsdal, der med Fuldmagt har udsendt sin anden salmesamling, 40 nye salmer er der, heraf 11 salmer, som er skrevet ud fra ældre salmer i Den Danske Salmebog.

En af de salmer, som Krogsdal digter oven på, er Thomas Kingos Far, verden, far vel!, vel en af salmebogens mest imponerende salmer. Krogsdal er ikke Kingo, selvom verdens hulhed også i den moderne version kaster ikke uefne billeder af sig, sundhed, din krop er bare en time fra slanger og drop!.

LÆS OGSÅ: Er det Guds skyld eller min?

Og verdens hulhed får unægtelig, hvad den kan trække hos Krogsdal. I salmebogens lange version af Kingos salme afbalanceres de otte strofer om denne verdens hulhed med omkvædet forfængelighed med syv strofer om den himmelske herlighed, i Abrahams skød. Krogsdal har derimod hele 18 strofer, hvoraf de 16 har omkvædet forfængelighed/forgængelighed, og de to slutstrofer har karakter af bøn og ender med et savn:

Jeg savner dit ansigt, jeg savner din søn / der beder min bøn.

Pyha! Man får en næsten fysisk trang til at synge Jeg kender et land, Grundtvigs moddigt til Kingo, hvor han digter himlen ned på jorden, fordi han er ubekvem ved den uoverstigelige afgrund, Kingo får digtet frem mellem Gud og mennesker.

Mørke og savn, tomhed og fravær og længsel fylder en del hos Krogsdal. Der vokser en klippe af frygt i mit hus er en dysterfin tungsindssalme, som har fået melodi af Thomas Reil.

Det er dog ikke alle salmerne, der er mørke. Se, lysten til livet! er et eksempel på det modsatte, den løber af sted:

Jeg får en forskrækkelig/ lyst til at dele/ mit liv og mig selv jeg/ har nok af det hele.

Også en anden lys salme, Det evige liv er det lysegrå hør har kvaliteter, som denne nyformulering af det salige bytte:

Det evige liv er en rodebutik/ hvor en dreng har betalt/ for de varer man fik.

Her rejser til gengæld et gennemgående man spørgsmålet om, hvorvidt det går an i en salme, der handler om opstandelsen i dagligdagen? Det lægger lige den distance ind, som man ikke behøver i netop en salme. Medmindre det altså er som i et af de få maner i Den Danske Salmebog, at det er de andre, det handler om: Man siger, livet har bange kår.

Iben Krogsdal har ud over skønlitteratur også skrevet ph.d.-afhandling om moderne menneskers religiøsitet, og hun har fin fornemmelse for det moderne menneskes spørgsmål og tvivl. Det rammer hun også i sine salmer. På godt og ondt. Det moderne menneske fylder også sine steder så meget, at det fortaber sig i, om eller hvordan kristendommen også udvider eller afvikler den selvoptagedes horisont for det gør den vel?

Der er én salme, som har afsæt i en nytestamentlig lignelse: Så du kvinden på stationen, der er skrevet over lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Det er ikke nogen helt vellykket salme, fordi den syngende ikke er sig selv, men en anklagende anden. Til gengæld kommer der en realitet ind, som flytter fokus væk fra selvkredsen.

Man kunne ønske sig, at Krogsdal forfulgte det spor mere og gik i moderne clinch med nogle af kristendommens kernehistorier. Eller med gudstjenesten, som det sker i salmen I dag er en festdag, hvor det humoristisk og overgivent lyder, at nu skal vi bare ta for os af livet/ og ja! Vi kan godt ta det hele for givet.

Til alle de nye salmer, der ikke læner sig op ad en kendt salme er der nyskrevne genremæssigt forskellige melodier af komponister som Bent Fabricius-Bjerre, Erling Lindgren, Willy Egmose, Jesper Gottlieb og Majbritte Ulrikkeholm.

Noderne er optrykt, og ikke-nodekyndige kan høre melodien på forfatterens hjemmeside krogsdal.dk i en enkel indspilning.