Shakespeare, Sibelius og Stormen

KONCERT: Vellykket musikopførelse af Shakespeares skuespil "Stormen"

For 80 år siden modtog den finske komponist Jean Sibelius en bestilling fra sin danske forlægger, Wilhelm Hansen, på musik til Shakespeares skuespil, "Stormen". Året efter, i 1926, havde stykket premiere i Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv.

Sibelius' fine musik til opførelsen lagde sig tæt op ad den lette melodiske musik, som Sibelius i forvejen var så kendt for, og som i nogen grad overgik Carl Nielsen, tidens store stjerne i dansk musikliv. Sibelius havde med sin nationalromantiske musik både fat i en særlig nordlig toneverden med forbindelse til den europæiske musikscene. Hans interesse for den finske sagnfortælling gav ham også let adgang til den fortryllede verden, som Shakespeare oprullede i skuespillet "Stormen". I søndags opførte orkestret "Collegium Musicum" sammen med en række solister, skuespillere og et kor, Sibelius' samlede scenemusik på Det Kongelige Teaters gamle scene. Stedet den blev uropført. Uddraget af skuespillet kunne ikke erstatte en egentlig scenisk opførelse, men gav dog et underholdende rids af handlingen og indrammede de musikalske indslag på det smukkeste. De unge elskende, Miranda og Ferdinand samt adelsmænd fra Milano og Neapel med flere måtte man tænke sig til. Fortrinsvis var det åndernes verden som Sibelius satte musik til.

Nis Bank-Mikkelsen førte, med klangfuld talestemme og god diktion, som troldmanden og kongen Prosperus publikum gennem den dramatiske handling. Mezzosopranen Hanne Fischer agerede hans tjenende ånd, Ariel, med henrivende og let dæmonisk sang, mens en fyndig og snu Ole Hedegaard sang den onde Caliban. Sammen med sønnen, Mathias Hedegaard og bassen, Jakob Bloch Jespersen, dannede de en brovtende og ganske vittig terzet. Også nogle af sangerne havde talte replikker, som de leverede smukt, men uden Nis Bank-Mikkelsens professionalisme. Orkesterspillet, den mest centrale del af Sibelius' musik til "Stormen", rummer alt fra det naturbeskrivende vejrlig i ouverturen til diverterende og cirkusagtig djævledans. Det kom der smukt strygerspil ud af, fine soli fra fløjten og tætte, afrundede klange fra messingblæserne. Dertil flotte passager, der dog ikke kom til at overtrumfe skuespillet. "Stormen" blev sammen med orkesterværket "Tapiola" noget af det sidste Sibelius komponerede og Shakespeare skrev. Prosperus' ord hen mod slutningen får symbolsk virkning: "Se, jeg afsværger den svare tryllekunst – så bryder jeg min stav itu og graver favnedybt den ned i jorden, og min bog jeg sænker i havet dybt, hvor intet lod har bundet."

Jean Sibelius: Stormen. Koncertant opførelse af musikken til Shakespeares skuespil. Solister/ skuespillere: Nis Bank-Mikkelsen, Hanne Fischer, Ole Hedegaard, Mathias Hedegaard, Jakob Bloch Jespersen, Ylva Kihlberg. Universitetskoret Lille MUKO, Collegium Musicum, dirigent: Michael Schønwandt. Det kgl. Teaters gamle scene, søndag.

kultur@kristeligt–dagblad. dk