Skuffende maskerade i Odd Fellow Palæets grønne gårdhave

Med sidste års fortræffelige "Jean de France" var forventningerne skyhøje i Odd Fellow Palæets grønne gårdhave under premiereaftenens lyse sommerhimmel. Men årets "Maskerade" er en anderledes jævn fornøjelse

Holbergs "Maskerade" er en hyldest til livsglæden, rusen og de harmløse fornøjelser, og derfor undrer det, at man ikke har formået at få mere munterhed og spræl ind i Grønnegård Teatrets iscenesættelse, skriver Kathrine Maria Amann. På scenen her ses Laura Skjoldborg og Lukas Toya i en dans, mens det fra venstre mod højre bag dem er Mathias Flindt, Camilla Lau, Patrick Baurichter og Kevin Eagle Oliver.
Holbergs "Maskerade" er en hyldest til livsglæden, rusen og de harmløse fornøjelser, og derfor undrer det, at man ikke har formået at få mere munterhed og spræl ind i Grønnegård Teatrets iscenesættelse, skriver Kathrine Maria Amann. På scenen her ses Laura Skjoldborg og Lukas Toya i en dans, mens det fra venstre mod højre bag dem er Mathias Flindt, Camilla Lau, Patrick Baurichter og Kevin Eagle Oliver. Foto: Bjarne Stæhr.

Dansk teater fejrer 300-års jubilæum disse dage. I 1722 kunne man for første gang opleve teater skrevet og opført på dansk i logeteatret i Lille Grønnegade (det nuværende Ny Adelgade) i København. Det var Ludvig Holbergs "Den politiske kandestøber", som introducerede det københavnske publikum for genkendelige emner og hjemlige typer på scenen. Så hvad er mere oplagt, end at lade 300-året markere med en klassisk Holberg-opsætning kun et stenkast fra arnestedet?      

"Maskerade" er en enkel konstruktion, en forvekslingskomedie om to unge, Leonora og Leander, der forelsker sig under et af byens maskerader, men som ikke kan få hinanden, da deres drakoniske fædre allerede har lovet dem bort til anden side. Tro mod maskeradeånden viser det sig dog, at de unge ulykkelige uden at vide det hele tiden var trolovet med hinanden, og at fornuftsægteskabet i virkeligheden var en kærlighedsforbindelse.