Sofonisba Anguissola på Nivaagaards Malerisamling er "international klasse" og "et øjenåbnende skue"

Udstillingen med Sofonisba Anguissola på Nivaagaards Malerisamling er af international klasse og et øjenåbnende skue

Sofonisba Anguissola: Bianca Ponzoni Anguissola. Kunstnerens mor. 1557.
Sofonisba Anguissola: Bianca Ponzoni Anguissola. Kunstnerens mor. 1557. Foto: Nivaagaards Malerisamling.

Italienske Sofonisba Anguissola (1532-1625) var en af de virkelig kendte kvindelige kunstnere i sin tid. Og hendes ry holdt sig i Europa i århundrederne efter; indtil 1800-tallets borgerlige – og patriarkalske – kunsthistorie skrev hende og adskillige andre kvindelige kunstnere ud af historien og i stedet gjorde den til et anliggende mellem mandlige genier, der blev synonyme med ”de gamle mestre”.

Sofonisba Anguissola levede længe, og hun blev rent stilmæssigt en interessant overgangsfigur mellem renæssance og barok, der forstod at arbejde levende og indsigtsfuldt med menneskeskildringen, det landskabelige rum, stærke lysvirkninger og mere dramatiserende og psykologiserende udtryk. Og så forstod hun at arbejde med sig selv og sin egen rolle som kunstner. Når man ser hendes værk, er man ikke i tvivl om, at det var det, hun var. En selvbevidst kunstner i egen ret, hvis værker bærer hendes tydelige signatur, både konkret og overført. Ved siden af forgængeren Albrecht Dürer (1471-1528) og efterfølgeren Rembrandt van Rijn (1606-1669) er hun den kunstner i epoken, der har skabt flest selvportrætter.