Sommerklassisk: Et heftigt orkesterstykke om ulyksalig kærlighed

Tjajkovskijs ”Francesca da Rimini” er mesterlig – og var én af komponistens favoritter på turnéer

Plademærket Erato har udgivet en indspilning, hvor man blandt andet kan høre Jevgenij Mravinskij fortolke Tjajkovskijs ”Francesca da Rimini” med Leningrad-filharmonikerne.
Plademærket Erato har udgivet en indspilning, hvor man blandt andet kan høre Jevgenij Mravinskij fortolke Tjajkovskijs ”Francesca da Rimini” med Leningrad-filharmonikerne.

Den 27. juli 1876 skrev Tjajkovskij i et brev:

”Da jeg her til formiddag sad i toget, læste jeg i Dantes bog ’Inferno’ og blev grebet af en brændende trang til at skrive et symfonisk digt om Francesca.”

Senere på sommeren besøgte han Bayreuth for at opleve ”Nibelungens ring” i Richard Wagners nye operabygning. Da han ud på efteråret kom tilbage til Moskva, gjorde han alvor af idéen. Det nye værk fik sin førsteopførelse i begyndelsen af 1877, hvor Nikolaj Rubinstein dirigerede det. Publikum hæftede sig ved påvirkningen fra Wagner. Tjajkovskij måtte indrømme, at han – noget modvilligt, for han nærede ambivalente følelser over for ”Nibelungens ring” – havde været påvirket af Wagner, da han arbejdede på det nye værk. Men sandsynligvis har også Franz Liszts ”Dante-symfoni” spillet ind.

”Francesca da Rimini” er et utroligt heftigt orkesterstykke om ulyksalig kærlighed, og når klarinetten efter omkring otte minutter sætter ind med sit kærlighedstema, skal man (undskyld mig klichéen) have et hjerte af sten for ikke at blive grebet af det – og fastholdt gennem de små 25 minutter, det varer. Orkestreringen er som i de fleste af Tjajkovskijs orkesterværker mesterlig.

Tjajkovskij havde gennem sin sene karriere en stærk forkærlighed for Francesca og satte ”hende” gerne på programmet under sine turneer, eksempelvis i Paris i 1881, i Berlin i 1889 og i Cambridge i sit dødsår 1893. Blandt tilhørerne ved den lejlighed var den franske komponist Camille Saint-Saëns, der efterfølgende skrev:

”I dette værk har det blideste og venligste af alle mennesker sluppet en frygtelig storm løs uden at have mere medfølelse for de udøvende og lytterne, end Satan har for de fordømte. Men komponistens talent og dygtighed var af et format, så man uvægerligt måtte finde glæde i denne forbandelse og tortur.”

I en indspilning på det franske plademærke Erato kan man høre Jevgenij Mravinskij – verdens bedste dirigent, lyder min kække påstand, som jeg har begået en hel lille bog om – dirigere Leningrad-filharmonikerne i ”Francesca da Rimini”, og med i købet får man orkesterværker af Musorgskij, Glinka og Glasunov. En lettere og på sin vis lige så spændende mulighed er at se den gamle ørn af en maestro dirigere stykket på Youtube. Her er en mand, der har styr på sine tropper og hver eneste lille frase, der kommer fra deres instrumenter.