Fem gode grunde til at se ny, ambitiøs tv-serie

I tv-serien ”Show Me a Hero” vokser en lokal byrådsdebat om offentlige boliger i et velhaverkvarter til et nationalt og eksistentielt drama. Tv-serien er dybt rørende og en ny triumf for David Simon, der stod bag nyklassikeren ”The Wire”

Oscar Isaac er uovertruffen som den unge borgmester i eksistentielle kvaler i 1980'erne. -
Oscar Isaac er uovertruffen som den unge borgmester i eksistentielle kvaler i 1980'erne. - . Foto: HBO Nordic.

Der er fem gode grunde til, at den nye tv-serie ”Show Me a Hero” på HBO Nordic er uomgængelig for alle, der holder af et godt drama. Den første er tidsbilledet.

Vi er i New York-bydelen Yonkers i 1980'erne, og alt er badet i årtiets både skarpe og nussede konturer: de halvøde gader, den grålige boligmasse, den disede udsigt ind over det øvrige New York, vejskiltene og Cadillac'erne, narkomisbruget og bakkenbarterne, herrernes slidte tweedjakker og kvindernes for store briller og brune nederdele - det er virkelig som at være der selv. Vi er langt fra det glittede Manhattan, men tæt på 1980'erne, som almindelige amerikanere oplevede årtiet.

Den anden grund er musikken: Bruce Springsteen leverer nærmest samtlige sange til lydsporet, og sjældent passer lyd og billede så godt sammen. ”The Boss” er selv fra området og sange som ”Tenth Avenue Freeze Out” og ”Glory Days” sidder perfekt i filmskabet.

Den tredje grund er manuskriptet. Manden bag serien, David Simon, stod også bag ”The Wire” og ”Treme”, og alt ved den nye tv-serie emmer af samme kvalitet. Dialogen er i top, den langsomme spændingskurve holdes intakt, og der er en avanceret gradvis ombytning af hoved- og bipersoner som seriens vigtigste karakterer.

Den vigtige pointe, at man ved, hvordan det hele ender, men alligevel ser med i alle seks timer, siger noget om, at vi er på et litterært niveau.

Serien tager navn fra en sætning af den amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald: ”Show med a hero and I will write you a tragedy”.

Dermed også sagt, at vores helt, den unge lokalpolitiker Nick Wasicsko, går fra top til bund - og dermed også sagt, at serien har en perfekt slutning. Den er baseret på virkelige hændelser, men har tragediens lysende logik og minder om, at andre tv-serier ofte har svært ved at finde en passende afslutning.

For en gangs skyld giver det mening at kalde de nye tv-serier for vor tids store romaner. ”Show Me a Hero” er en roman i topklasse med en perfekt afrundet kurve.

Den fjerde grund er det politiske aspekt. Dette er en serie, hvor drømme bliver til virkelighed, hvor man ser, at det politiske arbejde undertiden nytter. Yonkers blev faktisk en bedre bydel i 1980'erne takket være fremsynede politikeres aktive arbejde for at integrere sorte i hvide nabolag.

Vi er så langt inde i det politiske maskinrum, at man nok skal være lidt af en politisk junkie for at heppe højt i samtlige seks timer. Til gengæld skildres det politiske liv langt mere realistisk og interessant her end i den ellers berømmede serie ”House of Cards”.

Den femte grund er det eksistentielle aspekt. Tv-serien viser med isnende klarhed, hvordan selv gode mennesker kan bukke under, når magten frister.

Men den viser også, at maginaliserede mennesker trods alle odds kan klare sig. Selvrespekt og fællesskabsfølelse kan rent faktisk redde udsatte mennesker.

Det er ikke altid de fine og mægtige, der er de bedste mennesker. Helt almindelige mennesker rummer undertiden det største potentiale; det handler blot om at tale til kongen og ikke stodderen i os.

”Show Me a Hero” er en serie, der måske er smal - en byrådsbeslutning i Yonkers i midt-1980'erne lyder ikke som shakespeare'sk materiale - men som ikke desto mindre er en ambitiøs serie om udviklingen i det moderne USA med raceuroligheder, politisk grådighed og demokratiske idealer.

Den er, som også The Economist skrev forleden i en begejstret anmeldelse, et tv-show for voksne mennesker, der minder om, hvor kvalitetsbevidst amerikansk tv også kan være. Godt, at danske seere også kan være med takket være HBO Nordic, hvor seriens seks afsnit nu kan ses.