Storm P. ryster støvet af sig

Forfatteren og humoristen Storm P.s museum på Frederiksberg Runddel i København er netop blevet gennemgribende renoveret. Målet har været at gøre Storm P. mere tilgængelig ved hjælp af interaktive fortællinger og skiftende udstillinger. Men Storm P.-maskinen mangler endnu

Museumsdirektør på Storm P. Museet Iben Overgaard viser, hvordan man kan lære mere om Storm P. ved at rette iPad’en mod nogle bestemte elementer på hans arbejdsværelse og derfra læse mere om tegneren, forfatteren og humoristen. –
Museumsdirektør på Storm P. Museet Iben Overgaard viser, hvordan man kan lære mere om Storm P. ved at rette iPad’en mod nogle bestemte elementer på hans arbejdsværelse og derfra læse mere om tegneren, forfatteren og humoristen. –. Foto: Leif Tuxen.

Selv toiletrulleholderen ser Storm P.sk ud. Det sortmalede metal snirkler sig rundt i cirkler og ulige linjer på Storm P. Museets gæstetoilet. De snørklede linjer går igen på museet, både tredimensionelle på stativet i garderoben og todimensionelle malet langs trappen til første sal.

LÆS OGSÅ: Storm P.s eksistentielle linedans

Storm P. Museet er for nylig blevet gennemgribende renoveret. Robert Storm Petersens malerier har fået mere plads, tegningerne er arrangeret anderledes, den nyeste it-formidling er kommet inden for dørene, og kendte fans af Storm P. har fået lov at folde sig ud med deres personlige fortolkning af multikunstneren. Ifølge museumsdirektør Iben Overgaard er målet at vise Storm P.s tilgængelighed for både høj og lav.

Det skal være lyst, legende og let. Storm P. er tilgængelig, så museet skulle åbnes op. Nu er hoveddøren gået fra at være af træ til glas og åbner automatisk, siger Iben Overgaard.

Ganske rigtigt åbner døren af sig selv til det udefra undseelige museum. Hvis man ikke bemærker skiltet over døren til det orangekalkede hus på Frederiksberg Runddel, kunne man nemt køre forbi det uden at vide, at en af Danmarks mest berømte humorister har sit eget museum. Planen er at få et større og mere synligt skilt uden for museet og ikke mindst en Storm P.-maskine ud på runddelen. Maskinen skal være lige så finurlig, som Storm P.s tegninger af maskiner giver udtryk for. Lige nu er alle pengene dog brugt på den indvendige renovering.

Op ad trappen til første sal er væggene oversået med fotografier af Storm P. og hans omgangskreds, flere af hans reklametegninger og nogle enkelte af de kendte tegninger Fluen, som dagligt kan læses på Kristeligt Dagblads bagside. For enden af trappen troner Storm P.s farverige Tuborg-reklame, hvor en vagabond med rød næse spørger: Du Perikles ku du sige mig hvornår smager en Tuborg bedst?. Svaret kommer prompte: Hver gang!.

Storm P. var ikke bange for at kommercialisere sit udtryk og var en af de første, der lavede et reklamebureau.

Til venstre for trappen leder Iben Overgaard ind til Storm P.s arbejdsværelse. Arbejdsværelset stod der også før renoveringen, men det førhen lukkede rum, man kun kunne se gennem en glasvæg i døren, er nu åbnet, så man kan komme ind i rummet. Flere genstande er fjernet fra værelset, så det er nemmere at danne sig et overblik. Samtidig er det blevet interaktivt med iPads, hvor man ved at rette iPaden forskellige steder hen i rummet som et kamera kan få ny viden om humoristen.

Arbejdsværelset rummer også en del af Storm P.s pibesamling, der består af over 450 piber. Nogle af dem er så mærkværdige, at man kan undre sig over, hvordan han mon har kunnet bruge dem til deres formål. Ved siden af pibesamlingen er en stor trykfølsom skærm. Her man kan læse mere om samlingen og høre et radiointerview med Storm P., hvor han taler om sine piber. Ifølge Iben Over­gaard har ideen været, at man selv kan vælge til og fra, hvad man vil vide om humoristen.

Tanken har været at styrke fortællingerne og gøre sådan, at man nemmere kan gå på opdagelse og i højere grad selv kan finde frem til fortællingerne og gøre dem tilgængelige på en måde, hvor de ikke forstyrrede oplevelsen. Fnisefaktoren har været vigtig. Han er jo en humoristisk og satirisk kunstner, siger Iben Overgaard.

Storm P.s liv var dog ikke kun humoristisk. For et par år siden kom det frem, at han havde været medlem af den nazistiske forening Nordische Gesellschaft indtil år 1944, men ingen ved hvorfor.

Vi ved ikke, hvorfor han har gjort det, og der er ikke noget i hans værker, der tyder på, at han sympatiserede med nazismen. Han har altid stået på de svages sige, og han har altid vist, hvordan de rige misbrugte deres magt, siger Iben Overgaard. Selvom medlemsskabet af Nordische Gesellschaft ikke er synligt i hans kunst, skal man også lede længe for at blive klar over, at Storm P. var ganske troende. Hans tegninger var ofte karikaturer af præster og kirken.

Han havde en romantisk, religiøs tilgang til livet og troede på Gud. Men han brød sig ikke om kirken, fordi den var en magtinstitution, der satsede på én sandhed og mente, at den kunne dømme enkeltpersoner som en institution. Hans naturskildringer repræsenterer på en måde en religiøs følelse. Naturen står hos ham som det autentiske, og han omtalte nogle af sine billeder som små, skikkelige altertavler, siger Iben Over­gaard.

Ud over arbejdsværelset og pibesamlingen rummer førstesalen museets faste samling med Storm P. Både malerier i mange forskellige stilarter, tegninger og ikke mindst hans Fluer hænger tætpakket på væggene, der for hvert rum er malet i en ny farve.

Storm P. kom vidt omkring i sit 66 år lange liv. Han startede i lære som slagter hos sin far, arbejdede som skuespiller og varietékunstner. Senere blev det maleriet og bladtegningerne, han brugte sin tid på. Han var autodidakt og kastede med Iben Overgaards ord sig frygtløst over mange forskellige genrer. I sine senere år trak han sig tilbage, blandt andet fordi han havde det svært med omverdenens forventning om, at han altid skulle være morsom.

På museet er stueetagen lavet til særudstillinger, der ud over Storm P. også skal favne humor og satire generelt. Indtil oktober er det en udstilling med otte kendte Storm P.-fans fra Anders Lund Madsen til Johannes Møllehave, der hver især har udvalgt malerier og tegninger og hængt dem op på hver sin væg.

Storm P.-maskinen, der allerede var planer om at lave i 2010, er dog ikke helt glemt. På en af væggene i stueetagen er der magnetiske maskindele, som man kan sætte sammen på væggen på mange forskellige måder og drømme sig frem til finurligheder, der kan lette hverdagen.