De fleste interviews på Cannes-festivalen handler om den film, instruktøren eller skuespilleren er aktuel med. Om fortællingen eller om, hvordan den er blevet til.
Men da svenske Ruben Östlund, hvis film "Triangle of Sadness" er med i hovedkonkurrencen, blev interviewet af SVT Nyheter, ja, så spærrede svenskerne øjnene op. Og siden danskerne. Her sagde Östlund, der tidligere har signeret de brillante "Force Majeure" og "The Square":
"Det er på tide, at man forstår, hvor fremgangsrigt et filmland, Sverige er. Der har længe været snak om, at danskerne er gode til at lave film. Jeg synes, danskerne er ret dårlige til at lave film. De laver konventionelle, kedelige storytelling-film.”
Da Östlund blev spurgt om, hvordan han troede Thomas Vinterberg og Susanne Bier ville reagere på kritikken, svarede han: "Det er jeg ligeglad med."
Indslaget varede et minuts tid. Så var Östlund videre i Cannes-flimmeret. Men ikke ret længe. Kritikken ramte ham fra flere danske sider på festivalen. De var vrede og skuffede, og han måtte atter lade sig interviewe. Denne gang i SVT1s Morgonstudion: "De er blevet meget ophidsede og sårede. Min mor er også ophidset og sagde ‘Det passer ikke, Ruben. Thomas Vinterbergs ‘Festen’ er virkelig god.’"
Men Östlund var ikke i færd med at trække i land, og mindede i stedet seerne om, at "Festen" er 24 år gammel, inden han satte ind med den gamle lommepsykologi-klassiker: "De ville ikke blive så oprørte, hvis ikke der var en sandhed i det."
Derudover har Östlund også nået at kritisere danske instruktører for at være dårlige til at opdage dansk skuespiltalent. Som for eksempel Claes Bang, han selv gjorde til stjerne med "The Square", men ingen rigtig brugte i Danmark.
Fra dansk side blev angrebene først mødt med modangreb. Når Östlund mener, at Sveriges tre film i hovedkonkurrencen er et eksempel på svensk films overlegenhed, bygger det på uvidenhed, pointerede flere filmfolk. For den ene instruktør i hovedkonkurrencen, Ali Abbasi, som svenskerne hævder er svensk, er faktisk dansk. Han har rødbedefarvet pas og er uddannet fra Den Danske Filmskole.
Sådan går det gerne, når vi møder kritik. Vi kritiserer gerne hinanden, men har det svært med kritik udefra. På den måde minder vi om en familie, hvor vi klager over fætter Henrik eller tante Helle, men bliver rasende, hvis nogen udefra skulle ymte noget om dem.
Denne lillelandsadfærd synes Östlund, der er en dreven provokatør, at være bevidst om. Og om at vreden og skuffelsen gerne bliver til selvransagelse på et tidspunkt. Der er vi så nået til nu, ikke mindst på sociale medier, hvor teaterdirektør på Mungo Park, Anna Malzer, for eksempel skriver: "For at lave de film, han laver, må man være lidt kæk. Han har ret, og han har ikke ret." Og skuespiller Lotte Andersen skriver, at "Jeg er bange for, at han har ret."
Sådan går det gerne. Men man kan godt tvivle på, om Östlund har set alle danske film de seneste år, hvoraf flere ikke er traditionelle fortællinger. Tænk bare på Christian Tafdrups "Speak No Evil". Men ser vi på to af de internationale flagskibe, Vinterberg og Bier, laver de konventionelle film. Det er indiskutabelt. Om man så mener, det gør dem kedelige og dårlige, er selvsagt et spørgsmål om smag. Og måske også om nationalitet.
I ”kontrovers” skriver anmelder og forfatter Jeppe Krogsgaard Christensen om de vigtigste aktuelle kulturdebatter i udlandet.