Syngende lussing til kapitalismen: Musical giver Ikea en festlig hovedrolle

Universet er blåt og gult i den moderne musical ”Ingvar!” på Fredericia Musicalteater, hvor vi følger fortællingen om Ikeas grundlægger. Musicalen er et musikalsk overflødighedshorn og en syngende lussing til kapitalismen

Lise Birch har som forestillingens scenograf fået maksimalt ud af samspillet mellem blå og gule farver i forestillingen "Ingvar!", som desuden viser ensembleteater, når det er bedst, skriver anmelder Lene Grønborg Poulsen.
Lise Birch har som forestillingens scenograf fået maksimalt ud af samspillet mellem blå og gule farver i forestillingen "Ingvar!", som desuden viser ensembleteater, når det er bedst, skriver anmelder Lene Grønborg Poulsen. . Foto: Malmose.com.

På et kontor står en gruppe mennesker i jakkesæt og kigger forfærdede til, mens kurverne for deres indtjening dykker så meget, at der må hentes nye tavler ind på scenen. Det er tydeligt, at musicalen ”Ingvar!”, som for tiden kan opleves på Fredericia Musicalteater i sydjyske Fredericia, er skrevet i årene efter finanskrisen.

Forestillingen tager på den måde afsæt i et kontormiljø, hvor de frustrerede finansfolk spørger sig selv, hvad en rigtig iværksætter som Ingvar Kamprad (1926-2018), stifter af Ikea, ville have gjort i deres situation. Eftersom manden ikke er til stede, giver de fluks én af skuespillerne en lys paryk på, så han kan spille den kapitalistiske helt.

Vi følger herefter fortællingen om lille Ingvar, der helt fra barndommen virker som den fødte finansmand. Han sælger tændstikker, skaber profit og gør på den måde forældrene stolte. Herefter får vi hele historien om, hvordan han byggede et banebrydende møbelhus, som både rummede samlesæt fra helvede, köttbullar i restauranten samt et legeland, hvor travle forældre kunne parkere deres børn.

Thomas Jensen er velspillende som den både anonyme og visionære Ingvar, der godt nok prædiker ”demokratisk design” – men som også samtidig bliver én af verdens rigeste mænd.

Lise Birch har som forestillingens scenograf fået maksimalt ud af samspillet mellem blå og gule farver i forestillingen "Ingvar!", som desuden viser ensembleteater, når det er bedst, skriver anmelder Lene Grønborg Poulsen. Her er det Cecilie Thiim i rollen som Magdalena og Thomas Jensen i hovedrollen som Ingvar.
Lise Birch har som forestillingens scenograf fået maksimalt ud af samspillet mellem blå og gule farver i forestillingen "Ingvar!", som desuden viser ensembleteater, når det er bedst, skriver anmelder Lene Grønborg Poulsen. Her er det Cecilie Thiim i rollen som Magdalena og Thomas Jensen i hovedrollen som Ingvar. Foto: Malmose.com.

Samtidig får forbrugersamfundet én over nakken, når skuespillerne illustrerer, hvordan alle står i kø for at købe det nyeste og billigste, der er på markedet.

I forestillingen ”Ingvar!” er der tale om ensembleteater, når det er bedst. Elise Ruusunen, Line Staun Jensen, Cecilie Thiim, Johan Klitgård, Magnus Bruno og Søren Bech-Madsen skifter ind og ud af roller, som de både giver personlighed og gnist, mens de hele tiden har helheden for øje.

Teksten, der er skrevet af Klas Abrahamsson og oversat til dansk af Mads Æbeløe Nielsen, er dybt satirisk og ekstremt gakket. Forlægget tegner et billede af Ingvar Kamprad som en kapitalistisk messiasfigur, hvilket Nikolaj Tarps iscenesættelse understreger flere gange, når Ikea-stifteren for eksempel placeres på toppen af et højt podie, mens skuespillerne står omkring ham som en tilbedende menighed. Lise Birch har som forestillingens scenograf fået maksimalt ud af samspillet mellem blå og gule farver, og scenebilledet består af to høje trapper, der fører op til en lille platform.

Foto: Malmose.com.

At ”Ingvar!” har gået sin sejrsgang i Sverige er nemt at forstå, for musicalen er samtidig en analyse af samspillet mellem den svenske folkestemning, kapitalisme og rodfæstede socialdemokratiske dyder samt et portræt af en af landets største iværksættere. Samtidig er det måske også musicalens hæmsko i international kontekst, for selvom de fleste af os har hentet en billig reol i varehuset eller indtaget en omgang köttbullar i varehusets cafeteria, så er Ingvar Kamprad ikke på samme måde en kendt figur – som havde det været vores egen Lars Larsen fra Jysk eller Anders Holch Povlsen fra Bestseller, der stod i spotlightet på scenen.

Dog har Fredericia Musicalteater med opsætningen igen understreget, at de tør tage kunstneriske chancer. Med forestillingen ”Ingvar!” beviser de, at musical ikke kun er glitter, store kostumer og fængende sange, for genren kan lige så vel indeholde samfundsdebatterende kapitalismekritik.  

Ingvar! Tekst: Klas Abrahamsson. Musik: Erik Gedeon. Instruktør: Nikolaj Tarp. Scenograf: Lise Birch. Koreografi: Ernestine Ruiz. Medvirkende: Thomas Jensen, Elise Ruusunen, Line Staun Jensen, Cecilie Thiim, Johan Klitgård, Magnus Bruno og Søren Bech-Madsen. Spiller til 26. marts på Fredericia Musicalteater, Fredericia.