Prøv avisen

Sys Bjerre: Salmer kan noget særligt

"Hvis I har været til koncert med mig før, er I nok vant til noget lidt andet,” sagde Sys Bjerre mandag aften, da hun optrådte under Aarhus Festuge med 12 nyskrevne salmer. Aftenens første salme, ”Der er et nu”, handler for eksempel om, at det eneste, vi har, er nuet. Foto: Martin Dam Kristensen/Aarhus Festuge

Salmen kan give mennesket et fællesskab og følelsen af ikke at være alene, mener sangeren Sys Bjerre. I mandags optrådte hun til Aarhus Festuge med en række nyskrevne salmer, hvis mission netop er at få folk til at være sammen

Det lyder ikke nødvendigvis som de salmer, vi synger, når vi går til gudstjeneste i kirken.

Teksterne er skrevet på moderne dansk, og det er ikke et orgel, der lyder i baggrunden, men blandt andet trommer, violin og klaver. Alligevel er der noget – ja, højtideligt over Sys Bjerres optræden mandag aften på spillestedet Radar i Aarhus. Selvom hun med sin snak om løst og fast mellem numrene forsøger netop ikke at gøre stemningen ophøjet, gør det mørke lokale, primært oplyst af scene- og stearinlys, sit.

Det samme gør Sys Bjerres lyse stemme, musikken fra det, hun kalder sit ”salmeband” og tekster med titler som ”Fædrelandssang”, ”Møde hinanden” samt ”Dyder og synder,” der er inspireret af Kristeligt Dagblads artikelserie om dødssynder, der blev bragt hen over sommeren.

At Sys Bjerre står på scenen med 12 salmer til det moderne menneske, skyldes, at Foreningen for professionelle sangskrivere, komponister og tekstforfattere har videregivet hende den årlige komponiststafet.

Opgaven lød, at hun skulle skabe ny musik eller et nyt musikalsk samarbejde til uropførelse under Aarhus Festuge, som begyndte i fredags og finder sted frem til på søndag.

Og når Sys Bjerres valg faldt på salmer, er det ikke en tilfældighed, men et projekt, der ligger i forlængelse af sangerindens forårsturne med albummet ”Alle mine fejl”. Her optrådte Sys Bjerre på hvert nyt spillested med et lokalt kor for at sætte fokus på fællesskab og -sang. For Sys Bjerre er det nemlig vigtigt, at musik kan mere end at underholde. Det skal være en genvej til en følelse af enhed, forklarer hun, og salmer er netop noget, vi sjældent synger ene mand.

”Når man synger sammen, glemmer man hurtigt uoverensstemmelser og mødes i fællesskabet. Og som udgangspunkt synes jeg, at salmer kan noget særligt. Nogle af mine sange er traditionelle, andre mere i stil med Højskolesangbogen, og nogle er ovre i det poppede, men det, der interesserer mig ved dem, er historiefortællingen. At de kan sætte ord på følelser og oplevelser, som vi kan relatere til og bruge i vores eget liv. De kan få os til at se tingene i et andet perspektiv.”

”Under arbejdet med salmerne blev det tydeligt for mig, at noget af det, jeg selv savner, er fællesskab og følelsen af ikke at være alene. Og det er netop de to ting, salmer kan give,” siger Sys Bjerre.

Missionen med hendes egne nyskrevne salmer er, at ”vi skal synge dem sammen og være sammen i stedet for at glo ned i vores telefon”.

”Jeg håber, det er lykkedes mig at skabe noget musik, som med ord og toner kan give publikum en følelse af håb, fred eller glæde. At salmerne kan gøre os til en enhed, i stedet for at vi skal føle os som en ø.”

Salmerne er nemlig komponeret til det moderne menneske i et forsøg på at give et perspektiv på det travle liv, der i Sys Bjerres øjne løber fra os.

”Noget af det, der skræmmer mig allermest, er, hvor effektivt vi i vores samfund fjerner os fra nuet. Hvor meget vores smartphones betyder for os. Sker der noget interessant på gaden, tager vi billeder af det i stedet for at deltage i det. Vi plejede at gøre grin med asiaterne, der tog billeder foran Den Lille Havfrue, men nu er det blevet socialt acceptabelt konstant at fotografere sig selv i det offentlige rum. Og jeg har lyst til, at vi i stedet for at kigge ud gennem vores smartphones skal kigge ud ad vores øjne,” siger hun.

Mandag aften på Radar er der ingen, der ser koncerten gennem deres telefoner. I stedet er det Sys Bjerres stemme – i nuet – der får al opmærksomheden:

”Vi ser livet gå/ Med tankerne på/ Fortiden og fremtiden/ Men alt der sker/ Opleves her/ Midt i det nu der er.”