Tavsheden, stilheden og glæden

Maja Lisa Engelhardt hylder Søren Kierkegaard med udstillingen Liljen på marken og fuglen under himlen på Museet Holmen i Løgumkloster. Udstillingen åbner i dag

Den samlede udstilling i Løgumkloster har fået navn efter Søren Kierkegaards bog ”Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen”, som Maja Lisa Engelhardt har illustreret, og som genudgives i forbindelse med teologen og filosoffens 200-års-jubilæum. – Foto fra bogen.
Den samlede udstilling i Løgumkloster har fået navn efter Søren Kierkegaards bog ”Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen”, som Maja Lisa Engelhardt har illustreret, og som genudgives i forbindelse med teologen og filosoffens 200-års-jubilæum. – Foto fra bogen.

Da billedkunstneren Maja Lisa Engelhardt blev spurgt, om hun ville lave en udstilling på Museet Holmen i Løgumkloster i 2013, stillede hun som betingelse, at den skulle handle om Søren Kierkegaard. Hun synes, at fejringen af hans 200-års fødselsdag i Danmark virker noget pauver, og det vil hun gerne være med til at rette op på.

Søren Kierkegaard har åbnet kristendommen for mig, og med udstillingen i Løgumkloster vil jeg gerne hylde ham og udtrykke min inderlige taknemmelighed for hans forfatterskab, siger Maja Lisa Engelhardt, der læser Søren Kierkegaard hver eneste aften.

LÆS OGSÅ: Græsrødder og private sikrer markant Kierkegaard-fejring

Udstillingen indeholder kunstnerens 19 enkelttryk, der illustrerer genudgivelsen af Søren Kierkegaards bog Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen, der netop er udkommet som genudgivelse på Kristeligt Dagblads Forlag. Dertil kommer tre helt nye relieffer, som Maja Lisa Engelhardt har modelleret i efteråret i Pietra Santa nær Pisa i Italien.

Reliefferne er i tredimensionel form og følger mine monotypiers udsagn omkring Kierkegaards tekster. De lægger egentlig ikke op til billedfortolkning, men når jeg har forsøgt det alligevel, er det med et ønske om at afgive et troens udsagn parallelt med hans. Mit billedunivers er for mig et spejl for min tro, siger Maja Lisa Engelhardt og tilføjer, at de tre relieffer er et udtryk for Søren Kierkegaards tolkning af begreberne tavsheden, stilheden og glæden.

I processen med at skabe reliefferne har Maja Lisa Engelhardt fundet ting i den italienske natur, som hun har bearbejdet leret med. Blandt andet olivengrene, bark og våde stykker stof.

Jeg ville gerne arbejde mig ind på værket med en naturlig gestus. Jeg havde brug for, at der var en stor grad af tilfældighed i det, at der var ting, jeg ikke kunne beregne. Efter at have slået på leret med grene og klasket på det med vådt stof har jeg så brugt håndfladerne til at glatte ud med. Det blev ligesom et kærtegn oven på vildskaben, fortæller hun.

Derefter er værkerne blevet støbt i en særlig bronzelegering, hvori der er blandet sølv, hvilket ifølge kunstneren giver dem et meget kraftfuldt udtryk. Det hele er sluttet af med en omgang bivoks for at konservere patineringen.

De tre relieffer og den samlede udstilling i Løgumkloster har fået navn efter bogen Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen. Bogen læste Maja Lisa Engelhardt for første gang, da hun var helt ung, og siden har hun genlæst den hundredvis af gange. Teksten er en af Søren Kierkegaards vigtigste, mener hun.Hele udstillingen er samlet i ét enkelt rum, hvor værkerne har fået følgeskab af Kierkegaards tekst. Maja Lisa Engelhardt udstillede første gang på Museet Holmen i 2002, og hun holder meget af stedet.

Det, at museet er så lille, gør udstillingen meget intens. Og så har Løgumkloster en helt særlig spirituel udstråling gemt i sig, alt det væsentlige er på en måde samlet her, og det giver museet rum for kunsten at spejle sig i, mener hun.

Udstillingen åbnes i dag af Kaj Mogensen, der er tidligere præst ved Lodbjerg Kirke i Thy. Der opstod et særligt venskab mellem præsten og kunstneren, da Maja Lisa Engelhardt i 2008 udsmykkede kirken, og hun har derfor bedt om, at det er ham, der skal holde åbningstalen.

Værkerne kan ses i Løgumkloster frem til den 20. maj.