Teaterforestilling nyfortolker George Orwells ”1984”: Det er skræmmende, når staten rykker ind i privaten

I forestillingen ”2084” er staten styret af det virtuelle overhoved, Big Mother. Selvom George Orwells roman er fra 1949, er den stadig aktuel, mener producenten bag forestillingen

Mange år ude i fremtiden står det så skidt til med klimaet, at staten og Big Mother kontrollerer borgerne. Det er handlingen i ”2084”, som spiller rundt om i landet i løbet af efteråret.
Mange år ude i fremtiden står det så skidt til med klimaet, at staten og Big Mother kontrollerer borgerne. Det er handlingen i ”2084”, som spiller rundt om i landet i løbet af efteråret. Foto: Det Dramatiske Udgangspunkt.

Temperaturen og verdenshavene stiger. Den yderste konsekvens af klimaforandringerne kan være, at staten må tage over i nødvendighedens tjeneste. Sat på spidsen: Hvis menneskeheden skal overleve, må den blive kontrolleret.

Dette er udgangspunktet for forestillingen ”2084”, som bliver præsenteret af Det Dramatiske Udgangspunkt i København og Teater Katapult i Aarhus, og som spiller fra den 29. september til den 8. november 2021 rundt om i landet.

Som navnet antyder, er stykket en nyfortolkning af George Orwells ikoniske roman ”1984”, hvor et totalitært styre har overtaget magten og kontrollerer dets borgere.

Da coronapandemien rullede ind over Danmark, oplevede Jonas Littauer, der både spiller hovedrollen i ”2084” og er producenten bag stykket, at vores politiske styringssystem faktisk kan ændre sig. Og endda ret drastisk.

”På meget kort tid var der en stor enighed om, at der skulle gøres en kæmpe statslig indsats for at få det her under kontrol. Og alle os almindelige borgere var ikke blege for også at give afkald på en smule af vores elskede frihed for at kunne leve op til denne fælles indsats – styret af staten,” siger Jonas Littauer, der med disse tanker om sprækker i vores demokrati har været med til at gendigte George Orwells roman.

I ”2084” hedder det virtuelle overhoved, som er billedet på staten, Big Mother. Karaktererne og fortællingen læner sig op ad ”1984”, men man kan alligevel blive overrasket, lover Jonas Littauer.

Det er en moderne opsætning, der også med sit flermedielle udtryk skulle give et indtryk af, at man er ankommet til fremtiden.

”Det er faktisk en sandsynlig fremtid, at man for overlevelsens skyld har en kontrollerende stat – i hvert fald, hvis man ser på for eksempel det alarmberedskab, som Kina allerede har i dag,” siger Jonas Littauer og tilføjer:

”Det er selvfølgelig ude i det ekstreme, det, vi præsenterer i ’2084’. Men vi laver kunst, og det ser jeg som kunstens opgave: at vi tager et scenarie, som har bund i en virkelighed, og netop tager det ud i en ekstrem, så man kan føle og mærke på egen krop, hvad det egentlig er for noget, vi måske også er oppe imod.”

Det er måske også en grund til, at George Orwells roman har overlevet i så lang tid. Der er noget i den, som vi kan relatere til, mener Jonas Littauer. At vi ikke kan lide, når vores frihed bliver taget fra os. At det er skræmmende, når staten rykker ind i privaten, samtidig med at den får læseren til at se indad. Hvilke handlemuligheder har jeg egentlig i mit liv? Hvad er mine værdier?

”Folk ser og læser en forestilling forskelligt, men det kan være, at publikum går derfra med tanker på klimaet. Det kan være, at de tænker over, at det ikke er givet, at demokratiet holder til alting. Demokratiet skal faktisk plejes meget aktivt – som det også er blevet tidligere i vores historie. Vi kan ikke tage det for givet, hvis vi gerne vil have det,” siger producenten bag ”2084”.