Teaterkompagni brillerer med livsfejrende billeddigt om døden

Det lykkes Hotel Pro Forma at forene det konkrete med det mytiske til et betagende stykke sorgarbejde

En konkret dødsoplevelse på et dansk sygehus fletter sig sammen med den egyptiske kosmologi i Hotel Pro Formas psykedelisk fængslende dobbeltunivers.
En konkret dødsoplevelse på et dansk sygehus fletter sig sammen med den egyptiske kosmologi i Hotel Pro Formas psykedelisk fængslende dobbeltunivers. Foto: Karoline Lieberkind

I Rainer Maria Rilkes ”Malte Laurids Brigges optegnelser” reflekterer den unge Malte over den moderne, parisiske død over for den gammeldags feudale som forskellen på industriproduktion og personligt håndværk. I Paris dør man industrielt og anonymt som kontrast til Maltes bedstefar, den gamle kammerherre Brigges, stolte, larmende og langtrukne død, der terroriserer hele sognet. Samme interessante refleksioner over dødens kulturelle betingethed og historicitet er på færde i performanceforestillingen ”Amduat. En iltmaskine”.

Artiklen fortsætter under annoncen