Lettisk teatermand går mod strømmen

Den politiske korrektheds epoke er forbi, erklærer lettisk instruktør, som afbryder sit arbejde i Tyskland

Den internationalt anerkendte Hermanis skulle i den nordtyske by påbegynde indstuderingen af sit eget stykke ”Rusland. Dostojevski”. Det består af en collage af russiske dramatikeres og forfatteres sidste tekster. Den 50-årige lette beder nu om at blive løst fra sin kontrakt i protest mod det ivrige engagement, som den tyske teaterverden udfolder til fordel for flygtninge.
Den internationalt anerkendte Hermanis skulle i den nordtyske by påbegynde indstuderingen af sit eget stykke ”Rusland. Dostojevski”. Det består af en collage af russiske dramatikeres og forfatteres sidste tekster. Den 50-årige lette beder nu om at blive løst fra sin kontrakt i protest mod det ivrige engagement, som den tyske teaterverden udfolder til fordel for flygtninge. Foto: Alexei Filippov.

Her i Vesteuropa ligger holdningerne hos kulturens folk gerne til venstre for midten, men meget er som bekendt anderledes i den del af Europa, som var under sovjetisk besættelse indtil 1990, således også kunstnernes verdensbillede.

Den lettiske instruktør Alvis Hermanis aflyser nu sin kommende forestilling på Hamborgs førende teaterscene, Thalia Teatret, på grund af politisk uenighed.

Den internationalt anerkendte Hermanis skulle i den nordtyske by påbegynde indstuderingen af sit eget stykke ”Rusland. Dostojevski”. Det består af en collage af russiske dramatikeres og forfatteres sidste tekster. Den 50-årige lette beder nu om at blive løst fra sin kontrakt i protest mod det ivrige engagement, som den tyske teaterverden udfolder til fordel for flygtninge.

Hermanis mener, at den tyske lidenskab for åbne grænser er ”ekstremt farlig for hele Europa”, fordi terrorister kan blande sig med den aktuelle flygtningestrøm. Ganske vist er ikke alle flygtninge terrorister, men alle terrorister er flygtninge, lyder det fra Alvis Hermanis, og han regner det for umuligt at finde de brodne kar i mængden.

Terroren i Paris viser, at vi befinder os i en krig, siger Hermanis, og her må man vælge side. Han og Thalia Teatret står tydeligvis på hver sin, konstaterer han, og tilføjer: ”Den politiske korrektheds epoke er ovre.”

Fra Thalia Teatret kommenterer direktør Joachim Lux situationen: ”Jeg beklager Alvis Hermanis' politisk begrundede aflysning. Jeg skatter ham højt som kunstner; aflysningen viser atter, hvor dybt Europa lige nu er spaltet. At denne spaltning også rammer kulturens verden, er beklemmende og chokerende.”

Hermanis fortæller, at han for tiden arbejder i Paris og er bosat i den bydel, hvor terroren fandt sted den 13. november.

”Vi er alle traumatiserede af, hvad der skete her. Som far til syv børn vil jeg ikke arbejde i endnu en farlig by. Som bekendt kom gerningsmændene til 9/11 fra Hamborg.”

Den lettiske instruktør føler, at man afviser dialog med ham på det tyske teater.

”Efter at jeg har talt med folk fra Thalia, forstår jeg, at de ikke er åbne for afvigende meninger. De ser sig som Refugees Welcome-centrum. Javel, men det vil jeg ikke være med til.”

Lige nu spiller en anden Hermanis-forestiling på Thalia Theater, som ikke bliver taget af plakaten. Den aflyste forestilling, ”Rusland. Dostojevskij”, skulle have haft premiere til april.