Thomas Dausgaard vendte med brask og bram tilbage til sin gamle hjemmebane

Som dirigent vendte dirigent Thomas Dausgaard efter 25 år tilbage til Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg for at præsentere en subtil Sjostakovitj og hårdtpumpet Schubert 

Dirigent Thomas Dausgaard.
Dirigent Thomas Dausgaard. . Foto: Thomas Grøndahl/IMG Artists/Pressefoto.

Et spændende gensyn: Efter mere end 25 års fravær vendte den internationalt anerkendte danske dirigent Thomas Dausgaard fredag tilbage til sin gamle hjemmebane på Frederiksberg ved København, som i dag huser Konservatoriets Koncertsal. Han kender imidlertid stedet som sin egen bukselomme fra sin periode som chefdirigent for DR Symfoniorkestret, og med Sjostakovitj og Schubert på programmet var der lagt op til en aften med mange musikalske vitaminer.

I første afdeling havde han den fremragende tyske cellist Daniel Müller-Schott som solist i Sjostakovitjs cellokoncert nr. 2 i G-dur. Værket varer lidt over en halv time og er komponeret i 1966, hvor den russiske komponist havde lagt de værste af sit livs storme bag sig og kunne skabe uden frygt for den store stygge ulv: Stalin, der var afgået ved døden i marts 1953. Værket rummer mange subtile finesser og har i lange stræk præg af kammermusik, og stort set var både solist og orkester – Copenhagen Phil – i stand til at leve op til den udfordring.