Prøv avisen

Thomas Vinterberg vinder Nordisk Råds Filmpris

Flere danske anmeldere kaldte Thomas Vinterbergs "Submarino" for et helstøbt comeback, da filmen havde premiere tidligere i år. -- Foto: Jan Jørgensen.

Med "Submarino" fandt den danske filminstruktør og manuskriptforfatter Thomas Vinterberg tilbage til sit store talent for at skildre kernen af det skrøbelige menneske. Derfor er han også en værdig vinder af Nordisk Råds Filmpris, mener filmeksperterten Peter Schepelern

Thomas Vinterberg ville ikke selv bryde sig om, at man kaldte det et comeback. Men det er præcis, hvad det var, da den danske manuskriptforfatter og filminstruktør i går modtog Nordens mest eftertragtede filmpris – Nordisk Råds Filmpris - for sin seneste spillefilm "Submarino", mener filmeksperten Peter Schepelern, der er lektor på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet:

"Vi har fået Vinterberg tilbage til det, som ingen anden i hans generation kan. For Thomas Vinterberg kan ramme kernen af det skrøbelige menneske, når han er bedst. Det er det, der er hans talent. Det viste han allerede i sin afgangsfilm fra Filmskolen, "Sidste omgang", ligesom det selvfølgelig kan ses i den første dogmefilm, "Festen" - det sensationelle mesterværk, som hans senere film, "It's All About Love" og "Dear Wendy" kom til at stå lidt i skyggen af. For selvom de var dristigt tænkt, fungerede de ikke rigtigt, men nu er han tilbage ved det, han mestrer: at trænge ind til sårede, forurettede og krænkede mennesker gennem smertelige skuespilpræstationer, som man kun finder, hvis instruktøren har Vinterbergs sans for sensibilitet," siger Peter Schepelern til Kristeligt Dagblad.

LÆS ANMELDELSE: Let til aggressioner, svært med relationer

Thomas Vinterberg blev tidligt udråbt til et filmisk stortalent. Lars von Trier lagde for eksempel allerede mærke til ham, efter at han kom ind på Den Danske Filmskole som yngste elev nogensinde. Det blev senere til et bemærkelsesværdigt samarbejde, da de to blev dogmebrødre i 1995, og Vinterberg instruerede den første dogmefilm, "Festen", i 1998.

Senere skrev Lars von Trier manuskriptet til "Dear Wendy", der ikke blev et hit. Nogle frygtede ligefrem, at Vinterbergs talent skulle gå til spilde i filmiske formeksperimenter efter "Festen", der vandt juryens specialpris i Cannes og et hav af andre priser. Og onde tunger omtalte ham som et "One Hit Wonder", men med "Submarino" er Thomas Vinterberg tilbage som kritikerdarling.

Flere danske anmeldere

kaldte "Submarino" for et helstøbt comeback, da filmen havde premiere tidligere i år. Dengang var der også ros fra Kristeligt Dagblads anmelder, Palle Schantz Lauridsen, der kaldte filmen for "en stærk og ren film om svækkede mennesker i en beskidt verden". Og juryen bag Nordisk Råds Filmpris er enig:

"'Submarino' er en barsk, men også dybt rørende historie om to brødre, der er knyttet sammen af en skæbnesvanger barndom. Filmen handler om brødre, som pålægges de voksnes ansvar – og om barnet som bærer af en social arv, men også håbet om en bedre fremtid. Den behandler temaer som traumer, skyld og forsoning. 'Submarino' er et enkelt og samtidig komplekst kunstværk med et stærkt manuskript og en stilsikker instruktion. En elegant, stram og velfungerende dramaturgi, nærvær i spillet og en intelligent brug af lyd og lys bidrager til at skabe dette indsigtsfulde billede af menneskelivet," hedder det i motivationen til prisen, der ud over Thomas Vinterberg også tilfalder manuskriptforfatter Tobias Lindholm og producer Morten Kaufmann for filmen 'Submarino'.
LÆS INTERVIEW MED FORFATTEREN TIL BOGEN 'SUBMARINO'

Sidste år var det i øvrigt Vinterbergs gamle dogmebror Lars von Trier, der vandt Nordisk Råds Filmpris. Og Thomas Vinterberg ser selv prisen som et skulderklap til dansk film i det hele taget.

"Jeg er beæret. Prisen opfatter jeg i øvrigt ikke alene som en påskønnelse af os bag 'Submarino', men af dansk film i det hele taget. En udmærkelse, der bekræfter styrken i og nødvendigheden af at skabe og støtte danske film ud fra kunstneriske kvaliteter," siger Thomas Vinterberg i en pressemeddelelse.

"Submarino" var i øvrigt også med i kapløbet om at blive Danmarks kandidat til årets Oscar, men den ære tilfaldt instruktørkollegaen Susanne Bier for filmen "Hævnen".

ohrstrom@k.dk