Prøv avisen

Tid til at stå af ræset

Til daglig hænger "Tilbage til naturen" på Storm P. Museet i København.

Storm P.s Tilbage til naturen er Krestina Skirls yndlings-sommerbillede. Billedet er frem til den 4. september en del af en særudstilling på Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, som hun er konstitueret leder af

Det er højsommer i Storm P.s billede. I naturen er der frodige marker, der står klar til høst, og blomster i grøftekanten. Inde i byen er sommeren mere diffus, men den er der i form af en stribe med blå himmel i baggrunden af billedet. Vagabonden er jo en gennemgående figur i Storm P.s kunst, ligesom de store eksistentielle spørgsmål er et gennemgående tema, og i det her billede er der ingen tvivl om, at kunstneren vil have os til at standse op og reflektere over, hvordan vi lever vores liv. Når jeg ser på det, minder det mig om, at jeg skal huske på de enkle ting i tilværelsen og passe på ikke at blive en del af en evig trædemølle, hvor det hele kommer til at handle om effektivitet. De fleste af os er nok bedre til at huske det om sommeren: Dagene er længere, nætterne lyse, solen giver os energi, og det er også der, vi typisk holder ferie. Der er en lang kunstnerisk tradition for at afbillede sommeren som tidspunktet for reflektion og åndelighed. Men budskabet er naturligvis vigtigt hele året. Storm P. levede i en turbulent tid med industrialiseringen og to verdenskrige. Han var i sin hverdag vidne til fattigdom og ulighed og det var oftest de udstødte og de lidt skæve eksistenser i samfundet, han skildrede i sine tegninger og malerier. Han var som sagt optaget af vagabonden, den tids hjemløse, men også af klovnen som et symbol på det utilpassede. Samtidig gik han i flæsket på magthaverne og udstillede især politiet, dommerstanden og kirken på en ikke-flatterende måde.

LÆS OGSÅ: Storm P.s eksistentielle linedans

På billedet Tilbage til naturen handler det om den enkeltes eksistens. Han viser os, at vi er en del af den samme verden. Der er ikke nogen adskillelse mellem by og land, kultur og natur. Vi vælger selv, om vi vil følge strømmen eller træde udenfor. På billedet ser vi dels en civiliseret verden, hvor de følelsesmæssige værdier er fortrængt, dels modpolen i form af naturen som det sted, hvor vi kan søge rekreation. Det er en udpræget grad af romantisering af vagabondrollen, Storm P. her dyrker. Storm P. var autodidakt og gik aldrig på kunstakademiet. Han brugte mange forskelligartede udtryk, og hans formsprog er en blanding af forskellige kunstretninger fra kubisme over futurisme til ekspressionisme. København var omkring Første Verdenskrig centrum for mange udstillinger og kunstnerbesøg, og Storm P. var blandt andet inspireret af kunstnere som nordmanden Edward Munch, belgiske James Ensor og tyske George Grosz.

washuus@k.dk