”Tour de chambre” lykkes som poetisk sitrende scenekunst

Tine Høeg springer ud som dramatiker med et indfølende intimportræt af ungdommen til alle tider

Anna Bruus Christensen, der spiller hovedrollen som Asta, formår hen ad vejen at tilføje flere nuancer til sin let fortegnede karakter. Foto: Camilla Winther/Det Kongelige Teater

Kollegiekøkkenet er akkurat lige så bart, beskidt og tilfældigt, som man husker det. Et fedtplettet komfur, en ramme dåseøl, et vilkårligt sammenskrab af stole. Scenen er sat til coming of age-drama; til akavede forelskelser, famlende identitetssøgen og følelsernes pludselige kastevinde, der går gennem unge kroppe. Og sådan er det også i teaterversionen af Tine Høegs ”Tour de chambre”. Men der er også en anden alvor til stede. Et pludseligt dødsfald gennembryder kollegiesorgløsheden og sender lange skygger ind i voksenlivet. På Det Kongelige Teater er det lykkedes overbevisende at omsætte Høegs bestseller med al den dobbelthed af lys og mørke, fortvivlelse og ekstase, romanen rummer.