Transformation med respekt for traditionen

Bevaring, genbrug og forandring har været nøgleordene i ombygningen af Ny Carlsbergfondets domicil i den gamle bryggergård i det indre København. Det fremstår nu som en moderne arbejdsplads, som spejler det gavmilde kunstfonds ønske om transparens, viser en ny, smuk bog

Det er en fornøjelse at bladre igennem bogen med de gode fotogengivelser og opleve de mange detaljer. Ned til de arkitektoniske mindsteenheder viser billederne et klogt hus, der er gearet til det, det skal: Først og fremmest at opbevare kunst i transit på vej ud til nye destinationer. – Fotos: Anders Sune Berg/Wunderbuch.
Det er en fornøjelse at bladre igennem bogen med de gode fotogengivelser og opleve de mange detaljer. Ned til de arkitektoniske mindsteenheder viser billederne et klogt hus, der er gearet til det, det skal: Først og fremmest at opbevare kunst i transit på vej ud til nye destinationer. – Fotos: Anders Sune Berg/Wunderbuch.

I 1826 erhvervede Chresten Jacobsen matriklen Brolæggerstræde 5 i København K. Her havde der været bryghus siden 1600-tallet, men i 1795 var bryggergården brændt ned, og efterfølgende opførtes nye bygninger i klassicistisk borgerstil. Disse bygninger står endnu, og her blev grundlæggeren af Carlsberg, J.C. Jacobsen, født, såvel som hans søn, kunstelskeren Carl Jacobsen. Her bryggede man øl frem til 1847, hvorefter J.C. Jacobsen flyttede først bryggeriet og senere familien ud til Valby. Og siden skrev bryggeriet historie.

Da familien havde så stor veneration for den gamle bryggergård, undlod man at sælge den og omdannede den i stedet til andre formål, blandt andet udlejning af en del af bygningskomplekset til beboelsesejendomme i en tid med boligmangel. I 1914 skænkede brygger Carl Jacobsen bygningerne til Ny Carlsbergfondet, der dog først flyttede ind her i 1970’erne efter en gennemgribende ombygning ved arkitekten Vilhelm Wohlert og med Kaare Klint som møbeldesigner.

Ikke færre end tre ombygninger har fundet sted i løbet af 1900-tallet, og nu har man så gennemført den fjerde. I den nye bog, som er udkommet på feinschmecker-forlaget Wunderbuch, gennemgås bygningernes historie med fokus på denne seneste ombygning. Den spændende transformation underkastes detaljeret granskning af arkitektur- og designhistorikeren Lars Dybdahl.

Kunsten er overalt synlig på hylder, den læner sig op ad væggene og kan hurtigt hentes frem fra de mange specialdesignede opbevaringsmøbler.
Kunsten er overalt synlig på hylder, den læner sig op ad væggene og kan hurtigt hentes frem fra de mange specialdesignede opbevaringsmøbler.

Den seneste modernisering har resulteret i en perle af et bygningskompleks, hvor nøgleordene har været lys og transparens og ypperlige, miljøvenlige materialer. Oregonpinetræ og lysegråt linoleum går igen. Møblerne ved designduoen Salto & Sigsgaard, der blandt andet har haft en særdeles heldig hånd med FN’s Formynderrådssal i New York, er tvistet i en lys og nordisk retning.

Det er en fornøjelse at bladre igennem bogen med de gode fotogengivelser og opleve de mange detaljer. Ned til de arkitektoniske mindsteenheder viser billederne et klogt hus, der er gearet til det, det skal: Først og fremmest at opbevare kunst i transit på vej ud til nye destinationer. Kunsten er overalt synlig på hylder, den læner sig op ad væggene og kan hurtigt hentes frem fra de mange specialdesignede opbevaringsmøbler. Dernæst skal det re-designede domicil facilitere videnssøgning, som kan erhverves i de to biblioteker. Det ene er et nyindrettet mindre bibliotek i sidehuset på tredje sal, hvor man har genbrugt gamle reoler i Cuba-mahogni til nye reolkasser. Sidst, men ikke mindst, skal huset danne ramme om de vigtige bestyrelsesmøder, der finder sted på femte sal omkring Salto & Sigsgaards nye, lyse og lette mødebord i oregonpine-træ og deres New Nordic Conference Chair. Her er også et ateliervindue, der lukker masser af lys ind.

Bag ombygningen af Ny Carlsbergfondets bygninger står Elgaard Architecture, der sammen med Salto & Sigsgaard har bevaret og finslebet ”juvelerne” fra deres ældre kolleger og har skabt en ny ”genbrugsmodernistisk” ramme om det for kunstlivet så vigtige Ny Carlsbergfondets aktiviteter.
Bag ombygningen af Ny Carlsbergfondets bygninger står Elgaard Architecture, der sammen med Salto & Sigsgaard har bevaret og finslebet ”juvelerne” fra deres ældre kolleger og har skabt en ny ”genbrugsmodernistisk” ramme om det for kunstlivet så vigtige Ny Carlsbergfondets aktiviteter.

Det er alt i alt blevet en super moderne, transparent og funktionel arbejdsplads. Men samtidig er der udvist behørig respekt for traditionen og historien, og en del af interiøret og disponeringerne fra Wohlert og Klint er genbrugt og rekontekstualiseret. Bag ombygningen står Elgaard Architecture, der sammen med Salto & Sigsgaard har bevaret og finslebet ”juvelerne” fra deres ældre kolleger og har skabt en ny ”genbrugsmodernistisk” ramme om det for kunstlivet så vigtige Ny Carlsbergfondets aktiviteter.

Det gælder for de fleste nye virksomhedsledere, at de ønsker at sætte et nyt aftryk og gentænke den virksomhed, som de er sat i spidsen for. Hvad angår Ny Carlsbergfondet, handler det for formanden, Karsten Ohrt, om at optimere fondet med henblik på at skabe mere transparens og samtidig øge opmærksomheden over for den mangfoldighed af fremragende dansk samtidskunst, vi er vidne til i disse år. Samtidig har fondet kunnet høste af et større afkast fra Carlsberg A/S, der har gjort det både muligt og nødvendigt at udvide medarbejderstaben.

I juni indviede Kirk Kapital A/S deres nye domicil ved Vejle Fjord, skabt af Olafur Eliasson i samarbejde med arkitekten Sebastian Behmann. Et mirakel af en bygning, finansieret af en bygherre, som ikke har ondt i pengepungen. Det samme kan man sige om Ny Carlsbergfondet. Dets nyomdannede domicil er en øjenlyst. Det er herligt, når økonomisk styrke går hånd i hånd med æstetisk finfølelse og lydhørhed over for sted og tradition. Måtte dette inspirerer de mange bygherrer, som for tiden hærger Danmarks store byer med nogle alt andet end smukke og kloge byggerier.