Prøv avisen

Tro er en muskel, der skal trænes

Isam B. (tv.) er muslim, og Jonas H. Petersen er kristen. De bruger deres tro til at finde ro og inspiration til deres kreativitet, der har gjort dem til berømte musikere. I mandags stillede de op til Golden Days’ debat om tro og musik. Lørdag aften giver de eksempler på deres sange her i Carlsbergs højloftede bryghuskatedral. – Foto: Anders Graver/Golden Days.

For to markante stemmer i dansk musik er tro og daglig bøn afgørende som et sted at søge inspiration og ro. Religion tilbyder vægt og værdi, lød det fra musikerne Jonas H. Petersen og Isam B. på Golden Days værdi-battle om tro og musik

Inshallah, inshallah. Om gud vil.

So comforting the hymn. Så beroligende er salmen.

Disse ord synges yderst velklingende af to unge danske herrer. Her er ikke tale om en fredagsbøn i moskeen eller en gudstjeneste i kirken.

LÆS OGSÅ:
Hverdagens katedraler

Det er to musikalske indslag fra to centrale skikkelser på den danske populærmusikalske scene fremført i dagbladet Politikens tidligere trykkeri foran små hundrede tilhørere, navnlig unge, men også en håndfuld seniorer iblandt.

De var mandag eftermiddag mødt op til Golden Days første Værdi-battle i forbindelse med årets festival med tro som tema, og denne eftermiddag handlede det om tro og musik. Det er ellers en kombination, man ifølge arrangementets ordstyrer, Politikens musikanmelder Kim Skotte, har forsvoret ikke at tale om, men som nu er accepteret i bredere musikkredse efter et årti, hvor religion har været på dagsordenen som noget ekstremt og radikalt.

Sådan er det ikke længere. Efter en periode, hvor anmeldere og lyttere har set religion som en barriere og propaganda, sker der i øjeblikket en kulturel bevægelse, som giver plads til dygtige unge musikere med guitaren i den ene hånd og henholdsvis Koranen og Bibelen i den anden. Kim Skotte og de to deltagere blev hurtigt enige om, at begrebet religion i dag med rette er erstattet med tro, som er mindre dogmatisk og mere spirituelt funderet og derfor i højere grad accepteres som kreativ inspirationskilde. Det stemmer overens med festivalens fokus om alt mellem himmel og jord. Men i den brede sondring står Isam B. og Jonas H. Petersen som stærkt troende muslim og stærkt troende kristen med sans for smukke sange, der når bredt ud.

Det fik de fremmødte en smag på, da først Isam B., som blev kendt som tredje medlem af den multietniske trio Outlandish, fremførte sangen År som måned fra sit soloalbum Institution. Jonas H. Petersen tog over med So mournful the elegy, so comforting the hymn, Så vemodig er klagesangen, så beroligende er salmen, som han plejer at spille med sit orkester Hymns from Nineveh.

Begge musikere er meget anmelderroste for deres sange, der er inspireret af hver deres religiøse ståsted og for begges vedkommende af den danske salmetradition. De berører begge i deres sange begreber som død og håb, der er grebet ud af deres egen hverdag.

Isam B.s nære ven havde mistet et barn, da han skrev År som måned, og han fortæller, at troen her blev afgørende for vennen, fordi han blev draget af overtroen, som tilsyneladende ifølge Isam B. er udbredt i de muslimske kredse, han kommer fra.

LÆS OGSÅ:
Missionens plads i danmarkshistorien

Tro er som en muskel, der er en del af vores krop. Den skal trænes, så man ikke bliver lokket mod den nemme løsning, sagde Isam B., der beder fem gange dagligt og finder ro i sin bøn. Den 34-årige sanger har desuden været på pilgrimsrejse til Mekka og har siden ikke kunnet lade være med at skrive sange med udgangspunkt i sin spiritualitet.

24-årige Jonas H. Petersen er vokset op i et kristent hjem i Vestjylland og har boet tre år i Botswana i Afrika, hvor faderen underviste på et præsteseminarium. Han skrev sin sang, mens hans morfar lå for døden. Salmer, sagde han, er fulde af trøst, mens klagesange er fulde af sorg. Men begge er vigtige, fordi man kommer ud med sine følelser.

Men vigtigst af alt, så skal man ikke bekymre sig. Som Jesus sagde, så bliver der ikke lagt en dag til ens liv ved at bekymre sig, lød det fra Jonas H. Petersen, og begge musikere på scenen var enige om, at troen er stærkest og mest til stede, når der er brug for den, som for eksempel i sorg.

De to fortalte de fremmødte, at de oplever en større respekt omkring deres religiøse overbevisning i musikbranchen og var enige om, at religion i dag tilbyder det moderne menneske en vægt og værdier, der har været savnet i samfundet.

Troen er også en stor fordel som kreativt menneske, lød det fra scenen som svar på et spørgsmål fra salen om at være troende musiker. Mens muslimske Isam B. bruger moskeen og de daglige bønner som en slags operativt værktøj til at finde ro og inspiration, går Jonas H. Petersen ind i sin indre kirke.

Det er min zone, som jeg går ind i før en koncert, eller når jeg skal til at skrive sange. Jeg ser sangskrivning som en forlængelse af den kreativitet, som Guds skaberkraft består af, og som var med til at skabe verden, sagde han.

Til spørgsmålet, om de skriver moderne salmer, svarede Jonas H. Petersen, at salmer også har en kollektiv brugsfunktion, som han ikke er interesseret i at lave.

Mine sange har ikke en mening, jeg er ikke på en mission. Jeg søger derimod en række svar og lærer gennem min musik blandt andet, at man skal lægge sine bekymringer væk.