Prøv avisen

Tyrkisk film kalder folkedrab for folkedrab

I denne uge kan man på filmfestivalen CPH PIX se filmen ”The Cut” om det armenske folkedrab af Fatih Akin, der er født i Hamborg og har tyrkisk baggrund. Foto: Fra filmen

Det armenske folkedrab har også fået en plads på filmfestivalen CPH PIX. I disse dage kan man se storfilmen ”The Cut” af tysk-tyrkisk instruktør

I år er det 100-året for det armenske folkedrab, og det markeres også på den københavnske filmfestival CPH PIX, der løber af stablen i disse dage.

Her kan man se filmen ”The Cut”, som er en film om folkedrabet lavet af en instruktør med tyrkisk baggrund.

Det instruktøren Fatih Akin, der er født i Hamborg og ud af en tyrkisk immigrantfamilie. Hans film er kendt for et både kærligt og kritisk blik på det tyrkiske samfund i Tyskland, som det ses i blandt andet Guldbjørn-vinderen ”Mod Muren” fra 2004 og komedien ”Soul Kitchen” fra 2009.

”The Cut”, der er produceret med et budget på over 100 millioner kroner, er en episk fortælling om den armenske smed Nazaret, der flygter fra Armenien i 1915.

Handlingen følger hans flugt og kampen for at genfinde sin datter, som han mistede kontakten til under myrderierne. Filmens scener er baseret på virkelige sort/hvid-fotografier, og i sin research har instruktøren taget den samme rejse som filmens hovedperson: over Syrien, Libanon, Cuba og til sidst til USA.

Fatih Akin bruger selv ordet ”folkedrab” om det, der skete i Armenien for 100 år siden, men har i et interview med den franske tv-station France24 forklaret, at han som medlem af det tyrkiske samfund er vokset op med noget helt andet.

”'Folkedrab' er noget, man ikke siger, at frygt for de problemer, det måtte give én,” siger han.

”Den atmosfære af tabu og hysteri, der omgiver det armenske folkedrab i Tyrkiet, vil jeg gerne bryde,” siger han.

I 2007 blev den tyrkisk-armenske systemkritiker Hrant Dink myrdet i Tyrkiets hovedstad, Istanbul, og det satte en bølge af demonstrationer og dialog i gang i landet.

Samme år begyndte Akin arbejdet på sin film. ”The Cut” havde premiere i Tyrkiet sidste år, og det er foregået stille og roligt, siger instruktøren.

”Den udkom meget normalt, og det var det bedste, der kunne ske. Jeg havde selv en fornemmelse af, at Tyrkiet var klar til denne film. Jeg har ikke haft problemer med regeringen. Jo, der er folk, der har for-nærmet mig og min familie på gaden. Jeg har også fået dødstrusler. Men jeg har ikke været forfulgt. Fra regeringens side var det mere noget med, 'lad være med at gøre en masse ud af din film, så gør vi heller ikke'.”

Selvom han oplever, at der er ved at ske en opblødning i Tyrkiets forhold til den betændte historie, landet deler med armenierne, mener instruktøren, at der er lang vej igen:

”Det vi har i dag er et resultat af 100 års hjernevask. Folk tror på deres egen sandhed, og det er det virkelige problem. Du kan komme med alverdens beviser, de vil stadig mene, de har ret. Du kan fortælle dem, at Jorden er rund, og de vil stadig sige, at den er flad. Det kan én film ikke ændre.”