Ung museumsgæst: Den digitale generation skal få øjnene op for museerne

I denne uge kan unge gå gratis på museum. Det benyttede to unge kvinder til en tur på Esbjerg Kunstmuseum. "Museer emmer af en helt speciel energi", siger en af gæsterne

Mette Bjerg Nielsen fra Esbjerg har ikke besøgt byens museum, siden hun gik i femte klasse, men hun genkendte straks Michael Kviums værk ”Kulturcirkler”, da hun forleden genbesøgte Esbjerg Kunstmuseum.
Mette Bjerg Nielsen fra Esbjerg har ikke besøgt byens museum, siden hun gik i femte klasse, men hun genkendte straks Michael Kviums værk ”Kulturcirkler”, da hun forleden genbesøgte Esbjerg Kunstmuseum. Foto: Michael Drost-Hansen.

Mette Bjerg Nielsen undrer sig. Kan det virkelig være rigtigt, at hun ikke har været indenfor på Esbjerg Kunstmuseum siden en skoleudflugt i 5. klasse? Hun tænker efter og konstaterer, at jo, den er god nok.

”Men det her kan jeg i hvert fald huske,” udbryder hun, da et stort oliemaleri åbenbarer sig i et af udstillingslokalerne og uvilkårligt får hende til at stoppe op.

Billedet forestillinger en person med mandlige kønsorganer og kvindelige bryster, der sidder på hug midt i en kreds af kravlende babyer med citroner på hovederne og blod på hænder og fødder. ”Kulturkreds” hedder billedet, der er malet af Michael Kvium, og i øjeblikket – sammen med andre værker fra museets samling – er sat i spil i udstillingen ”Kontrapunkt”.

”Det billede trækker i én. Som en magnet,” siger Mette Bjerg Nielsen og tilføjer:

”Det er lidt uhyggeligt, altså det der blod på babyerne, men jeg kan godt lide maleriet.”

Hun kan i det hele taget godt lide at gå rundt på museet og forstår ikke helt, hvorfor hun ikke har gjort det noget før. Hun arbejder i caféen på Musikhuset, som deler foyer med kunstmuseet, så det er i hvert fald ikke den fysiske afstand, der er årsagen. Det er bare ikke lige blevet til noget. Men nu skulle det være, for i denne uge er det gratis at gå på museum i Danmark, hvis man er under 27 år. I hvert fald på de museer, kunsthaller og oplevelsescentre, der er tilmeldt K7, et initiativ, der er taget af Golden Days Sekretariatet med det formål at styrke relationen mellem unge og museerne i Danmark. 111 steder er med, hvilket er 40 flere end sidste år, hvor gratis-ugen for første gang løb af stablen.

”Det vidner om en lyst til også at gøre kulturhusene til de unges arena. Et sted, hvor de føler sig hjemme, og som kan blive en del af deres kulturforbrug i hverdagen. Og det har netop hele tiden været vores ambition med K7,” siger Svante Lindeburg, der er direktør for Golden Days Sekretariatet.

Kan en stol være kunst?

21-årige Mette Bjerg Nielsen føler sig måske ikke ligefrem hjemme på Esbjerg Kunstmuseum, men hendes skridt bliver sikre og mere målrettede efterhånden, som hun når gennem udstillingen.

”Er det der en stoleudstilling?”, spørger hun og vender sig mod museumsinspektør Christiane Finsen, mens hun peger på Albert Mertz’ tremmestol, der er malet rød på den ene halvdel og blå på den anden, og Kasper Heibergs ”Stol af stof” i de samme farver, som hænger ned fra loftet.

”Noget af det, kunsten kan, er at skubbe til den måde, vi ser verden på. Det der er en stol med en brugsfunktion. Men når den hænger der højt oppe på væggen, så er funktionen taget ud af den, og den er i stedet blevet til et billede,” forklarer Christiane Finsen.

Mette Bjerg Nielsen nikker og siger så:

”Jeg tænker lidt: Kan det være kunst, at en stol hænger på en væg? Men når jeg så hører, at den er blevet til noget andet, fordi funktionen er taget ud af den, så kan jeg jo godt se det. Men det er nu lidt skørt.”

Det samme mener Mette Bjerg Nielsen om et andet værk, nemlig Claus Carstensens ”Simplissimus”, som er et stykke skumgummi stoppet ind i en aflang form, og Sofie Bird Møllers sort/hvide videoværk ”Catch me if you can”, hvor ting flytter sig rundt i luften, uden at mennesker er til stede.

”Det er nyt for mig, at det kan være kunst. Jeg havde nok en forestilling om, at det mest var malerier, der var herinde,” siger hun og må så vinke farvel for at tage på arbejde inden hos naboen. Hun lover dog at komme igen om aftenen, hvor Esbjerg Kunstmuseum i anledning af gratis-ugen har arrangeret en særlig billedbanko for unge. Her er tallene på den traditionelle bankoplade afløst af gengivelser af værker fra museets samling. Så i stedet for at råbe tal op, beskriver opråberen de enkelte værker, så deltagerne måske kan genkende dem på deres spilleplader. Så vil det vise sig, om deltagerne ser det samme, hvilket jo ikke er givet, når det handler om kunst.

En uge er for kort

19-årige Cecilie Kappel skal også til banko, og hun har fået et par håndfulde venner med ved at sprede budskabet i sit netværk. I modsætning til Mette Bjerg Nielsen færdes hun hjemmevant på Esbjerg Kunstmuseum, for hun er vild med kunst. Hun går på Billedkunstnerisk Grundkursus (BGK) i Esbjerg og tager samtidig sin studentereksamen over fire år. Drømmen er at komme ind på et af Danmarks kunstakademier og uddanne sig til billedkunstner.

Cecilie Kappel er begejstret for K7 initiativet, og hvis hun ikke lige havde haft travlt på sin uddannelse i denne uge, havde hun helt sikkert opsøgt nogle flere museer i gratisugen.

”Jeg synes, en uge er lidt kort tid, men idéen om at gøre det omkostningsfrit at se museumsudstillinger er god. For en museumsbillet er virkelig en prioritet, når man er på SU. Tænk bare, hvor mange kopper kaffe i kantinen eller fredagsøl, det svarer til,” siger hun og fortæller så, hvordan hun altid selv undersøger mulighederne for gratis-dage på museer, når hun er ude at rejse.

”Jeg kender også flere i storbyerne, der går til ferniseringer, for på den måde at få en gratis museumsoplevelse,” siger hun.

Cecilie Kappel går på Billedkunstnerisk Grundkursus og færdes hjemmevant på Esbjerg Kunstmuseum. Hendes yndlingssted er kælderen, hvor museets magasin-værker kan trækkes ud og hvor en mængde kunstfaglige bøger er frit tilgængelige.
Cecilie Kappel går på Billedkunstnerisk Grundkursus og færdes hjemmevant på Esbjerg Kunstmuseum. Hendes yndlingssted er kælderen, hvor museets magasin-værker kan trækkes ud og hvor en mængde kunstfaglige bøger er frit tilgængelige. Foto: Michael Dorst-Hansen

Cecilie Kappel kunne dog godt ønske sig, at mange flere på hendes egen alder fik øjnene op for museernes udstillinger og andre tilbud. Hun mener, det er generelt for hendes generation, at de ser alting på internettet og hellere livestreamer i stedet for at dukke op til udstillinger.

”Jeg synes jo, at museer udfylder et rum, som ikke bliver fyldt af så meget andet i dag. Det er måske ligesom førhen, hvor mange gik i kirke. Man er til stede og kan fordybe sig på en måde, som jeg ikke finder så mange andre steder. Museer emmer af en helt speciel energi. Men for at kunne værdsætte det, skal man jo vide, at muligheden er der. Især for en generation som min, der er vokset op med digitale medier, er det vigtigt, at vi opdager museerne. Desværre er det ikke noget, vi bliver opfordret til – ud over i denne uge. Derimod bliver vi opfordret til at lave afleveringer, få gode karakterer og bruge tiden produktivt,” siger Cecilie Kappel.

Hun kender ikke en eneste, der kan eller vil trække en uge ud af kalenderen for at gå på forskellige museer. Derfor er en uge for lidt til, at tilstrækkeligt mange opdager initiativet, siger hun.

Sidste år benyttede 8000 unge sig af tilbuddet om fri entré på de medvirkende museer. 70 af dem besøgte Esbjerg Kunstmuseum.