Unge dirigenter skaber optimisme

Den danske dirigentbranche gennemlever en stille revolution, hvor eftervirkningerne af to nye dirigentskoler følges med stor interesse

DR har åbnet Malkos Dirigentskole for unge mellem 12 og 25 år, og i Aarhus er der kommet en ”søster” til med foreningen Sangkraft Aarhus’ etablering af en dirigentskole for unge i alderen 14-25 år. Her et billede af den canadiske sopran og dirigent Barbara Hannigan og DR Symfoniorkestret i DR Koncerthuset.
DR har åbnet Malkos Dirigentskole for unge mellem 12 og 25 år, og i Aarhus er der kommet en ”søster” til med foreningen Sangkraft Aarhus’ etablering af en dirigentskole for unge i alderen 14-25 år. Her et billede af den canadiske sopran og dirigent Barbara Hannigan og DR Symfoniorkestret i DR Koncerthuset. Foto: Polfoto.

Karikaturen er ligetil. En gammel mand med gråt hår og en lang orkesterkarriere. Så har man en typisk dansk dirigentaspirant.

Det kan dog ændre sig inden længe. DR har åbnet Malkos Dirigentskole for unge mellem 12 og 25 år, og i Aarhus er der kommet en ”søster” til med foreningen Sangkraft Aarhus’ etablering af en dirigentskole for unge i alderen 14-25 år.

Skolen i Aarhus blev sat i verden af Carsten Seyer-Hansen, korleder og domkantor i Aarhus Domkirke, og han ser tilbuddet som en fantastisk adgang til et fag, der førhen har været mest tilgængeligt for de ældre og erfarne branchefolk.

”Vi har nok tidligere forsømt at tænke på dirigentfaget som noget, man kan starte på så tidligt,” fortæller han

At flere unge talenter får mulighed for at træde ind på podiet og blive undervist foran partituret, er positivt, fortæller formand for Dansk Kapelmesterforening, Jesper Grove Jørgensen:

”Vi støtter idéen. Ikke mindst fordi der har været en mangel på korledere i Danmark de seneste 10 til 15 år. Så det er meget kærkomment.”

Musikkonservatoriet i København åbnede i sommer en kandidatuddannelse for at imødekomme underskuddet af korledere. Men man skal ikke forveksle de nye skoler med en uddannelse på konservatoriet.

”Jeg er sikker på, at vi har tabt meget talent undervejs, fordi det er så svært at komme ind på konservatoriet,” vurderer Jesper Grove Jørgensen.

Derfor er det vigtigt, at de rå talenter nu får en mulighed for at svinge stokken.

“Selvfølgelig skal man have en musikalsk ballast, før det giver mening, men omvendt opdager man også, at nogle, som aldrig har prøvet at dirigere før, har en umiddelbar evne til at få et kor til at klinge,” fortæller Carsten Seyer-Hansen.

Til spørgsmålet om, hvorvidt de nye tilbud til unge dirigenter kan gå hen og skabe en regulær bølge af særligt talentfulde dirigenter, hersker der en tilbageholden optimisme.

”Jeg tør ikke spå om, hvorvidt man ligefrem kommer til at se en bølge eller opblomstring. Men det siger sig selv, at der kommer til at være flere kvalificerede dirigenter i landet, hvis de her ordninger fortsætter i flere år,” vurderer Jesper Grove Jørgensen.

Carl Seyer-Hansen tør heller ikke kigge for dybt i krystalkuglen:

”Jo flere, der får mulighed for at prøve faget, jo flere talenter vil vi selvfølgelig også spotte.”